Euro-havne enige om ændringsforslag til havnedirektiv
Trods betydelige interesseforskelle i de europæiske havne, er der nu enighed i havnenes interesseorganisation ESPO. På organisationens generalforsamling i Valleta på Malta, besluttede de delegerede enstemmigt at bakke op om organisationens responsum til EU-kommisionens direktivforslag om havnetjenesteydelser.
ESPO ønsker, at direktivforslaget skal sikre bedre beskyttelse af de eksisterende leverandører af havnetjenesteydelser på de europæiske havne og samtidig stimulere interessen fra mulige investorer, da de øgede trafikmængder i takt med globaliseringen har forhøjet behovet for investeringer markant.
Selvhåndtering okEn af hovedanstødsstenene i kommissionens gamle forslag til et nyt tjenesteydelsesdirektiv ? der faldt i december 2003 ? var åbningen for selvhåndtering af godset. Udsigten til at skibenes egne besætninger skulle tage arbejdspladser og dermed indflydelse fra de magtfulde havnearbejderorganisationer vakte voldsom modstand mod forslaget.
EU?s transportdirektorat DG TREN har i det nuværende reviderede forslag fastholdt de kontroversielle regler om selvhåndtering. Men ESPO anbefaler, at den del af direktivet udskilles fra direktivforslaget, blandt andet fordi det kan blokere for en lang række nødvendige reformer på andre områder.
One SizeDG TREN?s direktør Fotis Karamitsos erkendte på en tilknyttet konference, at direktivforslaget ikke nødvendigvis er udtryk for en ?one size fits all? holdning, men fremhævede, at forslaget i stor udstrækning giver havnemyndigheden frihed til at fastlægge driften af havnen, da det er her det nødvendige kendskab til havnens kunnen og begrænsninger findes.
ESPO?s responsum, der er baseret på en omfattende undersøgelse, forventes offentliggjort i starten af juni.
-----