23948sdkhjf

Havnene vil ikke "arve" andres forurening

Havnene mener selv, at de i samarbejde med myndighederne yder en stor indsats i kildesporingen ? også i forhold til udledninger fra land, som spiller en rolle for indholdet af miljøfremmede stoffer i havnesedimentet, hvor stofferne kan aflejre sig.

Formanden for Danske Havne, Uffe Steiner Jensen siger:

- Når vi tænker på de problemer og omkostninger, havne har med sedimenthåndtering, er det helt uforståeligt, at Miljøstyrelsen nu udsætter det forventede forbud mod, at der anvendes biocidholdige bundmalinger til lystbåde i yderligere 3 år. I stedet, for at forbuddet træder i kraft den 1. januar 2006, kommer det først til at træde i kraft den 1. januar 2009.

Han medgiver dog, at det ikke er lykkedes at få et internationalt stop for brugen af TBT-holdig maling, som stadig helt lovligt kan anvendes på visse større skibe.

Hvem ejer problemet?

- Danske Havne anerkender, at der er problemer med at finde brugbare alternativer for en række kendte stoffer. Men det virker uforståeligt, at myndighederne tillader fortsat brug af miljøfremmede stoffer i skibsmaling, samtidig med at der udøves store bestræbelser på at få udarbejdet et egnet administrationsgrundlag for håndtering af havnesediment, siger han.

- Den havn, der står for oprensningen i bassiner og sejlløb, står med sediment, der er påvirket af miljøfremmede stoffer, som andre fuldt lovligt har udledt. Dermed er havnen blevet gjort til problem-ejer. Det er ikke forureneren, der betaler, fastslår Uffe Steiner Jensen, som peger på, at fokus selvfølgelig skal være rettet mod, at forurening stoppes ved kilden.

- Men fokus skal også være rettet mod, at der sikres sammenhæng mellem de forskellige regelsæt, siger han.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063