Mulighed og udfordring for kombitrafik
Instituttet udførte i efteråret 2002 en undersøgelse ?Kombi-Netz 2000 Muligheder og udfordringer ved en antenne til Padborg/Flensburg? for en arbejdsgruppe med deltagelse af Sønderjyllands Amt, Danfoss A/S, International Transport Danmark (ITD), Padborg Speditørforening, Padborg Udviklingscenter, IHK Flensburg og Kombi Dan A/S. Man ønskede at få afdækket mulighederne ved at etablere en forbindelse for kombineret trafik fra den dansk-tyske grænseregion til det tyske Kombi-Netz 2000 . Såvel det godsmæssige potentiale som det økonomiske grundlag samt hvilke barrierer, der er for en succes.
Tyskland er en af Danmarks største samhandelspartnere. En betydelig del af samhandelen transporteres på landevej, der tilbyder hurtig, fleksibel og billig transport. Da transportafstandene tillige ligger under 1.000 km, er det et vanskeligt marked for kombineret transport. Dog kunne en dansk forbindelse til Kombi-Netz 2000 fungere som et attraktivt supplement til vejtransport under forudsætning af acceptable køreplaner og priser. Godsmængderne er til stede, og der er en parathed hos de eventuelle brugere til et skift til kombineret vej/banetransport.
Stofdriftsfordele
Det grundlæggende oplæg var en daglig transport hver vej med et tog, der befordrer ca. 30 lastbillæs. Det er en størrelse, der gør det muligt at høste stordriftsfordele og være konkurrencedygtig, dvs. hvor der er ?trade thickness?. Mulighederne for at samle 30 lastbillæs samtidigt og med samme destination på et tog er størst, hvor mange lastbiler passerer. Da alle landevejstransporter til og fra Jylland/Fyn til Tyskland passerer Padborg/Flensburg-området, er det nærliggende at placere udgangspunktet for en kombi¬løsning til Tyskland i dette område. Oplandet for forbindelsen omfatter hele grænseregionen, idet der ikke er konkurrerende banealter¬nativer nord for Hamburg.
For en terminalplacering på den danske side af grænsen taler, at Padborg-området i forvejen er et stort godstransportknudepunkt, og at lastbilers maksimalt tilladte totalvægt skiller ved den dansk-tyske grænse. Der kan således ved brug af omlæsning eller ombrydning af lasteenheder være en payloadfordel på op til 25 % ved at udnytte totalvægtgrænserne for gods til/fra Danmark, Sverige og Norge samt mulighed for 44 tons totalvægt i Tyskland til og fra kombiterminaler.
Udvikling førsteUndersøgelsen vurderede, at der med en indikeret køreplan var potentiale for en kombineret forbindelse fra Padborg til Kombi-Netz 2000 med tilslutning i Hamburg. Baseret på interview med transportkøbere og transportører var det også vurderingen, at der er behov for udvikling på flere områder, før en forbindelse kan blive en kommerciel succes. Der er behov for en attraktiv prissætning (dvs. billigere end landevejstransport for samme destination), en køreplan med brugbare A til B transporttider, tilstrækkeligt med kombiegnet materiel hos landevejstransportørerne, sikkerhed for prisstabilitet (en kendt, lang afskriv¬ningshorisont for materiel og uddannelse) og endelig viden og kompetence rettet mod kombiproduktet hos landevejstransportørernes disponenter.
Mulighed for succesDet var undersøgelsens samlede vurdering, at manglende eller begrænset opfyldelse af et eller flere af de nævnte forhold kunne udskyde eller forhindre, at forbindelsen bliver økonomisk levedygtig, men såfremt de nævnte forhold bringes på plads, havde forbindelsen alle muligheder for succes.
-----