Bro bygget på fakta
De danske havbunde i Øresund, Storebælt og Østersøen ville ligne undersøiske ørkener, og luften ville hurtigt blive forpestet. Modstanden mod bro-byggerierne havde til tider et næsten religiøst præg.
I dag er der ingen, der vil undvære broerne.
Nu viser en Cowi-rapport, at en kommende fast forbindelse over Femern Bælt vil give en mindre udledning af skadelige stoffer til luften, end den vi i forvejen har fra færgetrafikken.
Det er vigtigt, at beslutningerne om byggeri af de store faste forbindelser hviler på et solidt fakta-grundlag og ikke på følelser og fornemmelser.
Det er også nødvendigt med en helhedsbetragtning, hvor hver sten bliver vendt, før der sættes underskrift på den kommende milliard-regning, som på lang sigt vil ændre både trafikmønster og opfattelsen af geografien. Det var således intet tilfælde, at Storebælts-forliget rummede en sikring af fortsat færgedrift på økonomisk forsvarlige vilkår, så trafikken ikke blev totalt afhængig af én enkelt vej.
Men broer skaber sammenhængskraft, og historien kan næppe opvise et eneste eksempel på, at man har fortrudt opførelsen af en relevant broforbindelse. Og i takt med at transportarbejdet stiger, bliver der øget behov for effektive transportveje ? både til lands og til vands. Derfor behøver en fast forbindelse ikke betyde, at den ene transportform skal tilgodeses på bekostning af den anden. Prognoserne fortæller samstemmende, at der bliver rigeligt med gods til alle.
-----