Vindere og tabere blandt transportørerne
Efter flere måneders forhandlinger og en licitationsrunde ser det nu ud til at strukturen for transport af levende grise til Danish Crowns slagterier er ved at falde på plads.
Vi har talt med en vognmand som hører til dem, der skal fortsætte med at transportere grise for Danish Crown.
Vognmand John Steengaard fra Højen syd for Vejle, må vinke farvel til sine nuværende grisekunder og i stedet rykke lidt nordpå op i området mellem Horsens og Vejle, når den nye transportstruktur hos Danish Crown er en realitet senest fra februar 2006. Til gengæld er vognmandens transportopgave for Danish Crown blevet større.
- Jeg er faktisk godt tilfreds med resultatet, udtaler John Steengaard.
Når planen træder i kraft, skal vognmanden nemlig transportere næsten dobbelt så mange grise og søer set i forhold til det antal han transporterer i dag, hvor firmaet ugentlig kører 7.000 grise til slagteriet skal der i fremtiden køres ca. 13.000 grise pr. uge.
Det betyder også, at der bliver arbejde til to dobbeltdækkertrailere mere og yderligere tre chauffører. Når de nye arealkrav ved grisetransport sandsynligvis træder i kraft i 2007, vil der blive yderligere beskæftigelse til et par chauffører hos vognmandsfirmaet i Højen. Arealkravet ventes at stige fra det nuværende 0,35 m2 pr transporteret gris til 0,42 m2.
Her slutter transportopgaverneVi var godt klar over, at der skulle ske et eller andet, siger vognmand Jan Christian Mørck, der er indehaver af Søby Vognmandsforretning på Lime Mark, og som ikke skal forsætte med at køre for Danish Crown, når den nye transportstruktur falder på plads.
Vognmanden har inden for de sidste tre år har opkøbt fem andre grisetransportører og kørslen med grise udgør 99,9 procent af beskæftigelsen.
- Vi har også en ny grisevogn under opbygning og har bestilt yderligere to nye, så nu har vi snart en masse grej, som vi i fremtiden ikke vil have nogen beskæftigelse, siger vognmanden.
- Det nye grisevogntog var en chance, som vi tog, fordi vognopbyggerne ikke havde så høj beskæftigelse på ordretidspunktet. Økonomisk set er det en bet, at vi ikke skal fortsætte, men menneskeligt set er det måske godt nok at vi ikke er med, siger Jan Mørck.
- Vi havde da også gennemdiskuteret denne situation. Det gjorde vi i juleferien, hvor vi nåede frem til den konklusion, at vi ikke vil risikere både en økonomisk og personlig ruin. En risiko der vil være ved at sænke fragten. Vi vurderede nemlig at vi ikke ville kunne få økonomi i at gå langt ned i fragtpris.
- Nu må vi se hvad fremtiden bringer. Men det er ikke sikkert vi vil være at finde i transportbranchen efter februar næste år, siger vognmanden fra Mørke.
Firmaet kører i dag med fem grisevogntog og beskæftiger i alt syv inkl. vognmanden selv.
-----