Store krav til transportsystemet
Det er ikke nok at være dygtig til at bryde malmen og forarbejde den. Transportsystemerne skal også fungere. Først og fremmest skal malmen fra stedet hvor, det brydes og op til værket.
Det klares i LKAB?s mine i Gällivare ved, at store lastvogne med dumpertrailere kører den rå malm frem til skakter, hvorfra malmen transporteres op til værket. Efterfølgende køres malmen med tog til enten Luleå hav eller Narvik for udskibning.
Og når værkets processer først er startet op, kan man ikke standse, hvis transporten even-tuelt ikke virker i kortere eller længere perioder. Det gælder også bortkørsel af affaldspro-dukter og slagger fra produktionen. Bliver siloen med disse produkter ikke tømt til tiden, går det hele i stå, og det koster en formue at stoppe og starte anlægget igen.
En af dem, der har forstået opbygning af denne transport er den foretagsomme vognmand og entreprenør Ola Hansson, der er indehaver af Hansson O & S Entreprenad AB i Gälli-vare. Vognmanden har nemlig fået en opgave med at holde slagge-produkterne væk fra LKAB?s produktion i Gällivare og transportere produkterne ud i et gammel minehul.
Og det er ikke kun en transportopgave Ola Hanssons firma har overtaget. Man står for hele arbejdet med at køre slagge-produkterne op til hullet, skubbe materialerne ud over kanten, holde vejene i orden, hvilket også indebærer, at firmaet skal vande vejene, når der er risiko for støvdannelser.
Derfor har Ola Hanssons en ny Volvo gummiged fast beskæftiget ude på tippen. Det gam-le åbne minehul ligger nemlig tæt på et byområde, og hvis vinden er i en bestemt retning, vil støvet ramme ind over beboelsesområderne. Når det er helt galt med støv, kører man materialerne et andet sted hen. Alt bliver taget i betragtning, også støjen. LKAB har kon-stant teknikere som måler støjen på stedet, da man tager hensyn til beboerne tæt på om-rådet på alle punkter.
Derfor er et lavt støjniveau også et krav til transportfirmaet.
Færdig i 2010Opgaven startede for et års tid siden og Ola Hanssons siger, at han forventer at være færdig med at fylde hullet op omkring år 2010. Til at løse denne opgave har vognmands-firmaet anskaffet sig otte nye Volvo FH16 med 610 hk motor alle af typen 8x4 med 21 m3 dumperopbygning, hvor ca. halvdelen har bagtip, mens de øvrige tipper til siden.
Sidetippet er en stor fordel, idet vognene således ikke behøver at holde stille under aflæs-ningen. Med et uafhængigt kraftudtag på lastvognen, tippes der bare, mens vognen kører forbi aflæssestedet. Det sparer tid, hvilket er en vigtig faktor i Hanssons forretning. Opbyg-ningerne er da også noget kraftigere end et almindeligt tippelad. Vognenes tomvægt ligger på 22 ton.
Når det ikke er vintertid har Hanssons to kærrer, som tilkobles to af vognene, for at øge kapaciteten. En af de otte Volvo 16? står altid til service, for vognene kører nemlig altid. Året rundt ? lørdag, søndag, juleaften, påskedag ? altid.
Til at køre vognene har vognmanden ansat ikke færre end 35 fast ansatte chauffører, som arbejder på skift. Lastningen af slagge-produkter foregår også ved, at chaufføren kører ind under en silo og aktiverer bundlemmene i siloen med en trådløs fjernbetjening inde fra fø-rerhuset.
For at sikre den rigtige mængde hver gang, kan chaufføren inde fra førerhuset se et vægt-display, som fortæller, hvor meget der læsses. De normale læs (sololastvogn) ligger om-kring 38 ton til 45 pr. gang, så det er ikke nogen luksus med de 610 hk, når totalvægten slår op på næsten 60 ton. Chaufførerne skal jo benytte gearstangen flittigt i Volvoerne. Strækningen, der køres, er både snoet og meget bakket, så bremserne bliver også brugt. For at skåne på bremserne har Ola Hanssons Volvoer dog retarder.
15.000 ton i døgnetHvert døgn flytter de syv FH16er fra Hansson O & S Entreprenad AB ca. 15.000 ton materialer for LKAB, der betaler pr. transporteret ton. I gennemsnit har Hanssons vognene i ca. 36 måneder, hvilket svarer til, at de har kørt ca. 600.000 km.
Ola Hansson fortæller, at tidligere blev de brugte vogne eksporteret til andre lande, når Volvo fik dem i bytte. Men inden for det senest års tid, er der andre i Sverige som har fået øjnene op for firmaets brugte vogne, og det har medført stigende efterspørgsel efter dem. På grund af den høje egenvægt har de jo en begrænset lasteevne ved almindelig kørsel på offentlig vej.
Vognmanden, der også driver en mere almindelig entreprenør- og vognmandsforretning ved siden af, behøver ikke at tænke på beskæftigelsen hver dag. Til gengæld skal han hele tiden være opmærksom på, at driften kører som den skal. Er der mulighed for at lave en rationalisering og effektivisering skal det straks prøves.
Ola Hansson fortæller, at han arbejder meget med organisationen.
- Det skal være rart og menneskeligt at arbejde i min virksomhed, siger Ola Hansson.
Som eksempel på hvad vognmanden mener med det, nævner han, at mobning er helt for-budt i firmaet. Opdager han en medarbejder, der mobber andre, medfører det øjeblikkelig afskedigelse.
I forbindelse med skifteholdsarbejdet udviser han stor fleksibilitet. Nogle medarbejdere ønsker at arbejde i et bestemt skift og holde fri på andre måder i andre, hvilket han prøver at tilrettelægge arbejdsskiftene efter. På det uddannelsesmæssige har Ola Hansson også taget et stort skridt. Firmaet har oprettet en skole, hvor man uddanner chauffører, så man er med til at tage ansvar for, at der bliver uddannet nye chauffører med de nødvendige kvalifikationer.
Hansson O & S Entreprenad AB har også styr på procenterne, når det gælder antallet af stop.
Heldigvis ligger procenten helt nede på 0. Af samme grund er det vigtigt at materiellet kø-rer, når det skal køre. Dette klarer Hanssons ved udelukkende at anvende lastvogne, der er højst tre år gamle, og samtidig er der hos den lokale Volvo lastvognsforhandler tegnet en BLÅ servicekontrakt på alle vognene.
Firmaet har i alt 73 ansatte og er tilsluttet BDX (det tidligere Gällivare LastbilCentral). BDX har kontrakten med LKAB, hvor et af aftalepunkterne lyder på, at opgaven skal udføres af Hansson O & S Entreprenad AB.
-----