23948sdkhjf

Koreansk Mercedes med amerikanernykker

SsangYong Rexton er ikke bare en ny bil på det danske marked, men et helt nyt bilmærke. Det fremmedartede koreanske navn, der rimer lidt på forstuvet dansk tunge, er dog næppe et handicap, som vil holde de SUV-glade danskere væk. Looket er maskulint, teknikken lånt fra DaimlerChrysler og prisen er attraktiv.

Så gør det ikke så meget, at design, samlekvalitet og materialevalg ikke helt lever op til kvaliteten hos det tyske forbillede.

Flyder-fjedre

SsangYong Rexton er som mange andre biler i SUV-klassen målrettet til det lukrative nordamerikanske marked, der stadig driver SUV-bølgen i den globale bilindustri.

Det er formentlig grunden til, at Rexton er lidt for blød i understellet, målt med europæiske alen. Der er dog ikke så meget vat i madrassen, at det gør noget. Rexton har pæne og godartede køreegenskaber både på fast underlag og i terræn.

Den 2.7 liters dieselmotor har rimeligt kraftoverskud, der giver komfort ved en kvik overhaling eller når den knap to tons tunge koreaner skal trækkes sig gennem urterne. Topmomentet på 340 Newtonmeter leveres allerede fra 800 omdrejninger og holder indtil 3000 omdrejninger.

4-hjulstræk er standard. Rexton har også reduktionsgear som standard. Begge dele tilvælges på en knap på instrumentbordet. Torque on demand, hvor firehjulstrækket automatisk slås til når baghjulene taber vejgreb, er ekstraudstyr.

Testbilen var udstyret med automatgear, der koster små 18.000 kroner oveni prisen.

Godt rustet

Dermed er Rexton ganske velrustet til en tur i naturen. Den eneste mangel er fraværet af spærredifferentialet, der er nyttigt ved alvorlig terrænkørsel. Men det er en lille fejl på en bil, der primært skal tjene føden på asfalt.

Transport-Tidende har ikke testet Rexton med trailer, men den fem-cylindrede commonrail dieselmotor efterlader klart indtryk af, at der er kræfter til den opgave. Rexton er godkendt til en anhængervægt op til 3,5 tons, dog kun 750 kilo for anhængere uden bremser.

Førerkabinen er rummelig, med glimrende sæder der kan tilpasses de flestes fysiognomi. Indretningen er overskuelig og betjeningen klassisk. SsangYong har frådset rigeligt med kunstige kosmetiske detaljer, som store imiterede træpaneler. Men det er ikke over smertegrænsen.

SsangYong Rexton, der ved introduktionen sidste efterår udelukkende blev leveret på gule plader, forhandles af Nissan i Danmark. Hvide plader er nu også på programmet. Priserne starter ved 225.000 kroner før moms for basisversionen Freedom. Spirit-modellen leveres fra 240.000 kroner, dog 265.000 kroner, hvis man ønsker modellen med den 3,2 liters benzinmotor, der er produceret på licens fra Mercedes.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078