Hold skuffen lukket
Et barnesæde uden forsvarlig testning og de dermed følgende ?blå? stempler får kun kort levetid på markedet ? af helt forståelige grunde. Men den slags snusfornuft er et særsyn, når det gælder opbygninger til varebiler.
Der er kun begrænsede myndighedskrav til den type materiel og kontrollen er derefter.
Samtidig er leverandørmarkedet præget af mange mindre og mellemstore virksomheder, med begrænsede ressourcer, der ikke rækker til destruktiv testning i dynamiske opsætninger, som det man ser på personvognsmarkedet.
En undtagelse er tyske Sortimo International, der især er kendt for kvalitetsmoduler til opbygning af håndværker-biler, og som er den største leverandør i Europa. Sortimo, der også leverer specialudviklede hyldesystemer til kurerbiler, gennemførte den første chrashtest i 1995.
GlobelystSortimo lancerede sidste efterår 3. generation af virksomhedens populære modulsystem ?Sortimo Globelyst?, der er betydeligt lettere en forgængeren. Globelyst serien kombinerer højstyrkestål, med plastic og aluminium, hvilket sparer 20 til 30 procent vægt og øger den resterende nyttelast på køretøjet.
Det nye modulsystem skal naturligvis også testes og Transport-Tidende havde i sidste uge lejlighed til at overvære en sådan test hos den tyske pendant til FDM , ADAC.
Test-karrosseriet ? en VW Transporter ? var opbygget med en typisk Sortimo håndværkeropbygning. Karrosseriet var monteret på en slæde med kileformet rambuk i front, som opfanges i en hydraulisk bremse. Denne opsætning tillader en præcis simulation af frontal kollision uden ekstern deformation af karrosseriet. Dermed isoleres skaderne til selve opbygningen (der også kunne være bilsæder, barnestole o.l.)
Flydende gulvTesten blev udført efter de normer, der gælder på personvognsområdet, hvilket vil sige at kollision foregik ved 50 kilometer i timen. Selve opbygningen var belastet med 550 kilo ballast bestående af sandsække.
Og Sortimo?s ombygning bestod prøven med glans.
- Opbygningen absorberede kollisionsenergien og fastholdt ballasten, så den ikke fortsatte fremad til fare for chauffør og passager. Derfor lever opbygningen til fulde op til de krav man bør kunne stille til den type udrustning, fastslog testingeniør Volker Sandner, ADAC testcenter i Augsburg ved München efter testen.
Sortimo opbygningen anvender en såkaldt flydende gulvkonstruktion, med et formtilskåret krydsfinergulv, som passer til netop den pågældende bilmodel. Det vil sige, at gulvet ikke er fastspændt til karosseriet. Hylde og skuffemodulerne, der sidder i rammer af alu-profiler, er fastspændt til gulvet, samt med beslag i siderne og toppen af karrosseriet.
Moderat deformationDet flydende gulv bidrager dermed til at absorbere kollisionsenergien, fordi det kan bevæge sig. Ifølge Sortimo vil et fastspændt gulv øge risikoen for at beslag eller bolte i gulvet vil svigte og dermed øge faren for personerne i førerkabinen.
- Modulernes forankring i gulvet og beslagene mellem opbygningen og karosseriet forblev intakt. Deformation af beslag og karrosseri er moderat og det har bidraget væsentligt til at absorbere kollisionsbelastningen, forklarede Volker Sandner.
-----