23948sdkhjf

Ønsker sikker ophugning

For at undgå skrotnings-sager som de aktuelle med Scandlines-færger i Indien ønsker rederierne nu international regulering på området

For at undgå skrotnings-sager som de aktuelle med Scandlines-færger i Indien ønsker rederierne nu international regulering på området



Både FN's arbejderbeskyttelsesorganisation, ILO, og søfartsorganisationen IMO har udarbejdet vejledninger vedrørende henholdsvis selve ophugningsprocessen og de forhold, der vedrører skibet. Også i Basel Konventionens regi er der foregået arbejde med udvikling af retningslinier. I øjeblikket arbejdes der i disse tre fora på at finde en international løsning der indebærer, at skibe fortsat kan ophugges, men at det sker under miljø- og sikkerhedsmæssige betryggende forhold.

Alene i Indien er ca. ¼ million mennesker beskæftiget med ophugning, og ikke mindst som følge af de gamle enkeltskrogede tankskibe, der skal hugges op i de kommende år, er det vigtigt at få skabt ordnede forhold på området, fastslår Danmarks Rederiforening, som ser frem til, at der snarest muligt gennemføres en effektiv international regulering på området.

Det er dog få danske handelsskibe, der ophugges. Den danske handelsflåde er en af verdens yngste, hvilket afspejler et stort nybygningsprogram, samt at danske skibe i helt overvejende grad sælges videre til andre rederier for fortsat drift – undtagen gamle statsbanefærger

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.098