DTL ville have haft øremærkning
DTL lægger stor vægt på, at de nuværende rabatter på både Øresundsbron og Storebæltsforbindelsen ikke forringes.
Derimod er DTL ikke så glad for, at det på EU's transportministres møde ikke blev til noget med øremærkning af indtægter til forbedring af vej-infrastrukturen og til at reducere støj og ulykker.
- Det er beklageligt, at vejafgifterne nu er blevet til en generel indtægtskilde for landenes mere eller mindre slunkne statskasser, siger cheføkonom Ove Holm, DTL.
- Det er dog positivt, at reglerne for opkrævning af vejbenyttelsesafgifter er blevet klarere. Det er godt, at der er kommet bedre snor i, hvor meget landene kan opkræve, og at det vil skulle ske ud fra fælles rammebetingelser, siger han uden dog at være helt tilfreds, idet vejtransporten vil kunne komme til at bidrage til finansieringen af andre transportformer på konkrete strækninger.
- DTL lægger fortsat vægt på, at vejafgifterne ikke betyder øget byrder for erhvervet, idet alle afgifter og skatter for vejtransport må ses samlet, altså inklusiv vejafgifter, vægtafgifter, dieselafgifter, CO2-afgifter med mere, siger Ove Holm.
-----