Alle kort på hånden
Ledigheden er faldet trods alle meldinger om globaliseringens spøgelse, og optimismen fejler ikke noget. Det er bemærkelsesværdigt, at vi herhjemme er i stand til at skabe ligeså mange nye arbejdspladser, som der forsvinder ? enten helt ud af landet eller som følge af omstruktureringer. Og det er værd i lægge mærke til, at transportbranchen på mange måder er godt kørende.
Transporten har nemlig for længst mærket følgerne af den internationale udvikling. Der er ikke længere noget lunt og beskyttet hjemmemarked, og der er endnu mindre nogen børnebilletter, hvis man vil være med på de udenlandske markeder. Og det vil vi jo.
Men det kræver, at man er parat til at tage de fornødne skridt ? der skal sluges kameler og der skal tænkes i nye baner.
Det har længe været kendt, at de små transportfirmaer bliver færre i antal. De må enten finde sig en niche eller se sig opkøbt. Eller de må fusionere eller gå i netværk. Ingen af delene er let. Men ligesom vi i Danmark altid har været gode til at skabe noget ud af ingenting ? at få ideerne, at organisere, at drive handel, at skabe service frem for at producere alle tingene selv, så er kreativiteten atter i centrum, når vi skal sikre os en plads til fremtidens transport.
Kan dansk transport kombinere de stærke kort, vi allerede har på hånden i form af notorisk dygtighed, kvalitet, fleksibilitet og gå-på-mod med ny viden og nye metoder, så behøver selv ikke den hårdeste konkurrence af slå os ud. Ingen kan hvile på laurbærrene, men vi kan veksle fortidens sejre til en realistisk tro på, at det kan lade sig gøre også i fremtiden. Og med en stærk økonomi, politisk opbakning og et voksende transportbehov, står vi sjældent godt rustet til udfordringerne.
-----