23948sdkhjf

Store udfordringer for danske transportcentre

Den danske infrastruktur omkring transport- og logistikcentrene truer med at kvæle en centrenes succes. Formanden for Foreningen af Danske Transport Centre, Kent Bentzen, opfordrer derfor til et forbedret samarbejde mellem politikere og offentlige myndigheder på den ene side og så transportbranchen.

- Transportcentrene er blevet en forrygende succes. Men succesen er tæt på smertegrænsen, fordi udvidelsesmulighederne i flere centre er begrænsede og infrastrukturen inden for en overskuelig fremtid, vil være fuldt udnyttet, vurderer Kent Bentzen.

Han fremhæver kombiterminalen i Taulov som det mest presserende eksempel. Dels fordi terminalens udvidelsesmuligheder har været begrænset af lokalplanmæssige årsager og dels fordi til og frakørslen til motorvejen i perioder er overbelastet.

- Kombiterminalen i Taulov er af afgørende betydning for den fremtidige internationale kombitrafik til og fra Danmark. Hvis ikke problemerne bliver løst, så er det ikke kun dyrt for transport- og logistikerhvervet. Samfundet og dermed os alle sammen bliver fattigere, siger Kent Bentzen.

Der er tegn på øget lokalpolitisk velvilje over for udvidelsesbehovet i Taulov-terminalen, herunder behovet for bedre tilkørselsforhold.


Adgangsforholdene

Transportarbejdet vil mangedobles i de kommende årtier. Et dansk transportcenter, der havde 500 til 800 lastvogne i transit dagligt ved starten i slutningen af 1980?erne har måske 3000 til 4000 i dag. Transportcentre og andre transportknudepunkter som havnene, skal bære det transportarbejde, der er forudsætningen for hele samfundsøkonomien. Derfor må det være rimeligt, at infrastruktur-ejerne sikrer, at adgangsforholdene til motorvejsnettet er i orden, siger Kent Bentsen.

Han påpeger, at transportcentrenes succes ikke kun skyldes erhvervslivets ønske om centraliserede og mere effektive logistiknetværk.

- Udviklingen er også drevet af politisk bestemte miljøhensyn, som har presset især industrivirksomheder ud af byerne. Logistikopgaverne vokser i takt med globaliseringen og det er en politisk opgave, at skabe de nødvendige rammebetingelser for at transportbranchen kan løfte logistikbehovet, siger Kent Bentzen.

Han efterlyser en mere langsigtet og overordnet planlægning for udbygningen af infrastrukturen.

- Transportcentre og andre logistikknudepunkter som eksempelvis havnene, skal knyttes sammen. Desværre er der ikke ofret mange ord på, hvordan det sikres i regeringens strukturreform. Det er nødvendigt med både regionalt og national overblik, hvis den nødvendige sammenhæng skal sikres, siger Kent Bentzen.

Netop de store linier i infrastrukturplanlægningen er allerede et tema, der tillægges stor vægt i EU, hvor de store TEN-projekter støtter udbygningen af den europæiske infrastruktur. Og tillægges er transportcentrene stor betydning.

- Kommissionen har stillet krav til de nye medlemslande, der søger om støtte til udbygning af veje, jernbaner og havne, at de redegør for planerne for logistikcentre, fordi EU for længst har indset, at det hænger sammen, fortæller Kent Bentzen.

Modulvogntog

På baggrund at udsigten til stadigt voksende godsmængder, finder formanden for Foreningen af Danske Transportcentre, det naturligt at overveje indførelsen af modulvogntog i Danmark.

- Vi bakker helt op om DTL?s ønske om at modulvogntog. Som minimum bør man snarest muligt tillade forsøg med modulvogntog på det overordnede vejnet i Danmark, hvor man kan opbygge danske erfaringer, som kan sammenlignes med erfaringerne fra Sverige, Finland og Holland, siger Kent Bentzen.

Interessen for de 24,25 meter lange og op til 60 tons tunge vogntog skyldes naturligvis, at de i givet fald kun må køre mellem transportcentrene.

- Transportcentrene er naturligt knudepunkter for modulvogntog og modulvogntogene er en billig og effektiv løsning med en væsentlig kapacitetsgevinst, siger Kent Bentzen.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11