De kommende miljøkrav i fokus
Renault Trucks Danmark har hævet sigtet for at få fordoblet sin markedsandel i Danmark inden for de næste par år eller tre. Nu har den store lastbilkoncern, som omfatter Mack, Renault og Volvo lastvogne, netop introduceret den nye opdaterede Renault Magnum, der er en langturslastvogn i højeste klasse. Den nye Magnumversion indeholder først og fremmest en motor fra det fælles selskab Powertrain og vælger kunden en gearkasse-løsning med et automatiseret gearskifte er den også fra gruppen. Hermed har Renault fået et godt produkt, der skal være med til at hæve markedsandelen for mærket. Renault Trucks er i Danmark nu også blevet forhandlere af Renaults kassevognsprogram, et om-råde som man også vil dyrke i fremtiden. I dette program ligger modellen Mascot, som stor set er ukendt i Danmark.
Volvo
Ikke uventet fokuserede Volvo meget på sikkerhed og viste vigtigt udstyr som ACC, ESP, brake-assistent, cyklistkamera, dæktrykssensorer, m.v. monteret i forskellige last-vogne. Som et specielt udstyr, der endnu er på teststadie havde Volvo et sikkerhedsud-styr, der skal modvirke trætte chauffører. Systemet der bærer det lange navn Drowsy Dri-ver Alert-system, holder ved hjælp af et kamera øje med chaufførens øjne og starter en alarm, hvis chaufføren flytter øjnene væk fra trafikken i for lang tid under kørslen. Et sy-stem der måske bliver et normaludstyr i fremtidens lastvogne. Direktør Carsten Abel fra Volvo Truck siger til Danmarks Transport-Tidende at Volvo vil være klar, når behovet er der for at kunne få lastvogne som opfylder såvel EURO 4 som EURO 5 kravene. Vi er må-ske ikke de første til at lancere lastvogne med SCR-katalysatorer, til gengæld vil vi have et gennemprøvet og færdig produkt på hylden, når tiden kommer, siger han.
DAFDet hollandske lastvognsmærke DAF, der forhandles af Lastas Trucks Danmark A/S i Hedensted, har også store forventninger til fremtiden på lastvognsmarkedet i Danmark og forventer i 2007 at nå 17 % af det danske lastvognsmarked. DAF lancerer inden for en overskuelig fremtid den nye 13 liters motor, der opfylder de nye EURO 4 og EURO 5 nor-mer.
ScaniaPå Transport 2005 havde Scania for første gang lejlighed til at vise det samlede pro-gram, som blev lanceret i to tempi sidste år. Scania har jo med fornyelsen sidste år, fået mange gode løsninger på markedet. Bl.a. skal nævnes at der nu er fire førerhuse at vælge i mellem. Tidligere var det f.eks. et problem, at en vognmand, der skulle have en Scania med V8 motor var tvunget til også at købe vognen med en lang sovekabine. Nu er der en kortere førerhusversion tilgængelig. Den svenske lastvognsproducent viste selvfølgelig også en EURO 4 motor, der ikke skal benytte nogen form for tilsætningsstoffer til efterbe-handling af udstødningen. Som bekendt kører der allerede flere Scania 124? med denne 420 hk motor hos flere danske vognmænd.
MANHos den tyske lastvognsproducent MAN er man meget godt tilfredse med udviklingen på salgssiden i Danmark. Sidste år nåede man 17,7 pct. svarende til 792 enheder (856 incl. Militære køretøjer ? der ikke figurerer i statistikkerne) Målet er at man skal nå 19 pct. af markedet i Danmark svarende til ca. 850 enheder. Kommunikationschef Claus Lindholm hos MAN Last og Bus A/S sagde under pressemødet i Herning, at MAN nu er leverings-dygtig i nye MAN lastvogne med den nye D20 motor i EURO 4 udgave. Se også side 6.
-----