Et svensk luftfartseventyr på startbanen...
Da SWE FLY dernæst senere kundgjorde sin beslutning om at etablere en rute fra England til Pakistan via Stockholm, fik markedet sig endnu en overraskelse, men i mellemtiden havde selskabet faktisk taget imod sit fly, der er leaset ved IFLC.
Nu, først i april, må underkæben da falde yderligere, når den seneste nyhed hermed bæres frem: SWE FLY går sig klar til at anskaffe endnu to Boeing 767-200 fly og vil yderligere starte op på en rute mellem Stockholm og Bangkok fra 8. december!
Starten på ruten til Lahore, Pakistan, går den 15. maj med først tre ugentlige flyvninger og, fra 17. juni, op til seks ugentlige afgange. Og for at sikre regulariteten på en rute med kun ét eget fly, har SWE FLY tegnet aftale med en anden operatør af samme flytype, der vil give den redundans, der er nødvendig i tilfælde af AOG eller andre tekniske og operationelle besværligheder.
Aftale med Maersk Air CargoI starten vil SWE FLY operere sin Boeing 767 på hele strækket mellem London Luton og Lahore. Og for at tage passagerer ind i systemet, indsætter selskabet en Fokker F-50 til at flyve feedertrafik fra Oslo og København. Men meningen er at koncentrere Boeing 767-kapaciteten på strækket Stockholm-Lahore fra 17. juni, og derfor indsætter selskabet en lejet MD-80 mellem London og Stockholm!
Og fragten?
- Fragten betyder afgørende meget for os, og vi har tegnet kontrakt med Maersk Air Cargo, der bliver ansvarlig for hele fragtoperationen i Skandinavien, England og i Pakistan, siger Christer Anderson, SWE FLY. Vi satser meget på den svenske eksport af telekommunikationsudstyr til Asien i øst gående retning, og på eksport fra Pakistan af især tekstiler til Europa i vestgående retning.
Men ? der er altså også en ny vej for danske speditører i retning til og fra Pakistan med omliggende provinser?
-----