23948sdkhjf

Vi kan vente flere sammenlægninger

Jeg må svare ja til, at vi kan forudse endnu flere opkøb eller fusioner inden for erhvervet. Det skyldes, at det i dag er blevet en nødvendighed for virksomhederne at være en del af en større helhed. Alt er blevet mere specialiseret og transportopgaverne stadigt mere krævende, siger Sten Sørensen.

- Det er først og fremmest transportkøberne, der forlanger større og større enheder til at løse transportopgaverne, der skubber på processen, - samtidig med at virksomhederne er nødt til at sikre sig stadigt voksende volumener for at kunne klare omkostningerne. Eneste anden mulighed er at arbejde sig ind på et snævert transportområde, en nicheaktivitet, for der er ikke plads til den gyldne middelvej mere.

- Da Andreas Andresen i 1999 købte HST Padborg, var det ud fra en strategisk betragtning. Der var tale om to virksomheder, der lignede hinanden, idet HST gik direkte ind i Andreas Andresens core business. I dag er de to virksomheder fuldt fusioneret, og det fungerer godt, men integrationsprocessen har været svær. Man har jo med mennesker at gøre, og derfor dukker der altid uventede ting op, enten omkring medarbejderne, kunderne eller leverandørerne.

- Der er naturligvis forskel på, hvordan virksomhederne griber tingene an og hvilke holdninger de har. Hele den kulturelle aspekt af sammenlægningen skal der meget fokus på. Den skal man ikke underkende, for heri ligger den virkelige udfordring.


Taget ved lære

- Vi har taget ved lære af alle de integrationssituationer, vi har været i. Alle køb har været strategiske beslutninger. Da vi købte HST Padborg, var det for at øge volumen, og da vi for omkring halvandet år siden købte 50 procent af KK Transport i Struer, var det fordi KK Transport var stærk på de indenlandske transporter, og vi ønskede at komme ind på det nationale marked, hvor vi ikke havde slået vores folder før. Og Andreas Andresen er stadig i markedet for nye samarbejder, selvom vi i øjeblikket ikke har nogen konkrete planer. Vi er netop nu i integrations- og stabiliseringsfasen oven på den turbulens, der altid kommer i tilknytning til køb af en anden virksomhed, - og vi skal også lige have løftet synergieffekterne af sammenlægningen, før vi går videre.

- Det vil efter min mening altid være lettere at købe end at fusionere, fordi de nødvendige ledelsesbeslutninger vedrørende for eksempel kundepleje, disponering og indkøb accepteres rimeligt nemt i den opkøbte virksomhed. En fusion er noget mere udfordrende, fordi der skal forhandles mere. Et strategisk samarbejde, hvor parterne ejer noget af hinanden, er også en god ting, fordi det ? på grund af krydsejerskabet - er særdeles forpligtende for begge parter, hvor det er min opfattelse, at de lidt løsere samarbejdsaftaler ikke giver helt det samme udbytte.

Frasolgt

- Derfor har Andreas Andresen A/S for cirka tre år siden indgået et strategisk samarbejde med Kraftverkehr Nagel, Versmold i Tyskland, der er markedsførende på temperaturregulerede fødevaretransporter. Grundlaget for samarbejdet er et krydsejerskab, og vi har frasolgt 47,5 procent af aktiekapitalen i Andreas Andresen A/S til vores tyske partner. Og det samarbejde fungerer meget fint, slutter Sten Sørensen, Andreas Andresen A/S.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062