AN-124 går en ny og lys fremtid i møde
Og selv om situationen nok er sjælden, er der klart et marked for ultra-store fragtfly. Og det er et særdeles lukrativt marked for operatørerne, takket være ?den usynlige hånd?, der også i luftfragtsbranchen finder prisen som en afvejning mellem udbud og efterspørgsel i markedet. For den tunge vægtklasse i luftfragten, og ikke mindst i klassen for ?outsize fragt?, er den årlige vækstrate på 15-20 procent ? og tilgangen af ny kapacitet har hidtil været ubetydelig. Faktisk ?0?.
Det er et markedssegment, hvor den ellers skrantende luftfartsindustri i Rusland og CIS har stærke kort på hånden; Ruslan blev bygget med henblik på løsning af militære opgaver for styrkerne bag jerntæppet. Jerntæppet er faldet, men flyene er der endnu ? og hidtil har Vesten ikke været i stand til at hamle op på denne bane. På det seneste har NATO endda tegnet langtidskontrakt med en operatør af AN-124 om operationer omkring fremtidige militære og humanitære opgaver, der kræver tunge løft.
Skal moderniseresDerfor er det godt nyt til branchen, at de russiske og ukrainske interessenter den 25. april underskrev en forretningsplan, der dels vil initiere et moderniseringsprogram for den eksisterende flåde af AN-124 fly, dels genopstarte produktionen af en ny generation AN-124 fly. Præsidenterne for de to lande har forlods forpligtet sig til at støtte planen, og det er en afgørende forudsætning for at opnå finansiering af programmerne. Og planen er i første hånd at genstarte samlebåndene i Ulianovsk, Ukraine, med henblik på at bygge i alt 15 nye fly.
De eksisterende AN-124 fly skal moderniseres ? nye motorer, ny avionics, indbyggede losse/lastefaciliteter og andre vigtige opgraderinger, der ender med fly, der kan løfte mere, støje og forurene mindre og ? og tage de 150 tons over længere afstande end i dag.
-----