23948sdkhjf

Privat transportcenterprojekt ved Århus

Den langtrukne transportcenterdebat i Århus har fået en joker med et privat erhvervsbyggeprojekt ved den gamle Kombi-Trafik terminal ? der i dag er overtaget af Freja Transport - lige ved motorvejen sydvest for Århus.

De ledige arealer på 70.000 kvadratmeter syd og vest for den eksisterende terminal er i forvejen udlagt til erhvervsformål i kommuneplan Århus og lokalplanen for et delområde tillader transportrelaterede erhverv.

Projektet er stadig i et tidligt stadie, men der er allerede flere virksomheder, blandt andet egentlig transportvirksomheder, der har vist alvorlig interesse.

- Vi har kontakt til tre interesserede virksomheder i øjeblikket, men det er et puslespil, der skal gå op, siger konsulent Arne Bruun, Enghave Projekt A/S i Odder, der er idé-mand bag det private transportcenterprojekt.

Han har opbakning fra entreprenørvirksomheden Raunstrup Gruppen, ingeniørfirmaet Moe & Brødsgaard og arkitektfirmaet Gjørtz, Pank og Partnere.

- Jeg mener ikke, at vores projekt konkurrerer direkte med Transportcenteret i Årslev. Vores projekt er især interessant for logistiktunge virksomheder, der ønsker at være placeret tæt på motorvejen, og som samtidig ønsker størst mulig synlighed. Det får de hos os, fordi arealet er fuldt synligt fra motorvejen, siger Arne Bruun.

Ny lokalplan

Projektet forudsætter at der laves en ny lokalplan, hvor anvendelsen defineres som transportrelaterede erhverv, herunder engrosvirksomheder med terminalfunktioner, salg og servicering af last- og varebiler og supplerende produkter.

Arne Bruun forventer, på baggrund af indledende drøftelser med embedsmænd i Århus Kommune, ingen alvorlige forhindringer.

- Da området i forvejen er udlagt til den type virksomheder i kommuneplan Århus, så forventer jeg en forholdsvis kort sagsbehandlingstid på mellem et halvt og et helt år, fra vi indsender ansøgningen. Det sker først, når vi har de nødvendige aftaler med kunderne på plads. Der er ingen grund til at den nuværende grundejer skal betale højere ejendomsskatter, hvis det ikke bliver til noget, forklarer Arne Bruun.

Projektgruppen har en aftale med grundejeren, hvor man har købsret til arealet. Projektet ligger op til at der skal placeres to til tre virksomheder på området.

- Det er lidt af et puslespil, at få det til at gå op. En af de virksomheder, vi har haft drøftelser med skal bruge omkring 50.000 kvadratmeter og så er der for lidt plads tilbage til andre interesserede, fortæller Arne Bruun.

Han er dog optimistisk ? ikke mindst efter et besøg på Transport 2005 i Messecenter Herning.

- Der er rigtigt mange virksomheder, som ønsker at placere sig ved motorvejen, og jeg havde mange inspirerende samtaler på messen, siger Arne Bruun.

Arkitektur og profilering

Byggeriet vil naturligvis blive skræddersyet efter den enkelte lejers/købers individuelle behov.

- Vi lægger stor vægt på, at projektet er et partnerskab med vores kunder. Det er utroligt vigtigt, at vi opnår de rigtige løsninger ? ikke mindst logistisk, siger Arne Bruun.

I projektbeskrivelsen ligges der også vægt på det æstetiske indtryk, af hensyn til profilering af alle kundevirksomheder ? herunder det eksisterende terminalbyggeri, der hører til i den smukke ende at dansk logistikarkitektur.,

- Vi ønsker en bevidst arkitektonisk helhed og landskabsbearbejdning, netop fordi synligheden spiller en stor rolle. Det stemmer også overens med de udmeldinger vi har modtaget fra Århus Kommune, siger Arne Bruun og slutter:

- En embedsmand udtrykte det således: vi ser hellere en ?Vestas? end en ?Lastas?.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078