23948sdkhjf

Kan på tværs også være fremad

Transportmarkedet undergår i disse år betydelige forandringer. Udviklingen er kendetegnet ved globalisering af virksomheder og varestrømme. Set fra den enkelte virksomhed ? det gælder både transportkøber og transportvirksomhed ? får udviklingen dramatiske konsekvenser for konkurrencevilkår, organisering og kompetencekravene til virksomheden.

Adgang til og udnyttelse af ny viden er i stigende grad en vigtig kilde til udvikling af transportlogistikken. Her spiller uddannelse en vigtig rolle. Det gælder uddannelse af nye unge medarbejdere til virksomhederne og i mindst lige så høj grad udvikling af eksisterende medarbejdere gennem opkvalificering.

Igennem de seneste to år har Danmarks Transport Akademi (DTA) indsamlet viden om transportvirksomheder og uddannelse. Metoden har været spørgeskemaundersøgelser, interview og fokusgruppediskussioner.

Konkurrencen

Et af temaerne har været: Hvorledes ser transportvirksomhederne på deres konkurrenceparametre i dag og i den nærmeste fremtid?

De vigtigste konkurrenceparametre i dag er:

Lave omkostninger, Sikkerhed for levering, Pris, Leveringsservice og Lav skadesrisiko

Forventningen hos virksomhederne er, at inden for alle disse parametre vil konkurrencen blive skærpet fremover. Hertil kommer, at virksomhederne forventer at de i de kommende år skal vise evne til en markant udvikling indenfor især:

IT-løsninger, Markedskendskab og Produkt- og konceptudvikling

Virksomhederne erkender at der er et tæt sammenhæng mellem kompetente medarbejdere og mulighederne for at udvikle virksomhedens konkurrenceevne.

Når vi ser på virksomhedernes villighed til at investere i uddannelse er svaret overordnet set, at man i de kommende år vil anvende de samme eller færre ressourcer på uddannelse. Der skal således leveres mere uddannelse af højere kvalitet til en mindre pris! Det stiller udbyderne af uddannelser i samme markedssituation som eksempelvis mange vognmænd oplever i dag!


Udvikling

I DTA har vi i de sidste to år haft fornøjelsen at arbejde sammen med en række danske transportvirksomheder omkring uddannelsesprojekter. Alle projekter er kendetegnet af meget stort virksomhedsengagement. Som den lidt kryptiske overskrift til denne artikel indikere er en af metoderne i udviklingsarbejdet samarbejde på tværs og netværksdannelse.

Projektet ?Kompetenceudvikling i vognmandsvirksomheder? startede med 14 deltagende virksomheder for to år siden. Forløbet nærmer sig nu sin afslutning og 12 af virksomhederne har gennemført hele forløbet. Deltagerne har været vognmænd og 1-2 nøglepersoner.

Inden møderækken blev igangsat blev alle deltagere besøgt og der blev udarbejdet individuelle statusrapporter. Herefter startede et introduktionsforløb hvor virksomhederne bearbejdede indhold og varighed af kompetenceforløbet.

Virksomhederne valgte følgende uddannelsesblokke:

Salg og markedsføring og samarbejde med transportkøber

IT med omtanke

Personale og arbejdsmiljø

Uddannelsesplan

Opfølgning på selvanalyse og benchmarking

Knæk et regnskab

Logistik og trafiksikkerhed

Miljø i transportbranchen

Underviserne er hentet fra konsortiedeltagerne i DTA, der på denne måde udnytter spidskompetencerne indenfor de forskellige fagområder.


Bevarer netværket

De deltagende virksomheder har haft et stort udbytte af forløbet og ønsker at bibeholde det netværk de nu har opbygget. Derfor etablere vi en erfa-gruppe der skal mødes til temamøder fire gange om året. Man kan således sige at netværket danner nye netværk. Det er DTA´s intention at starte et nyt uddannelsesforløb med en ny gruppe af virksomheder.

Et andet af DTA´s projekter hvor vi nu kan begynde at se resultaterne er ?Transportvirksomheden som logistikleverandør?. De to deltagende virksomheder er Alex Andersen Ølund A/S og Andreas Andresen A/S. Begge de deltagende virksomheder gav i starten af projektet i 2003 udtryk for at de gerne ville arbejde med, hvordan der kan gennemføres et kompetenceløft af virksomhedens chauffører, kontor- og lagermedarbejdere. Et andet område var styring og gennemførelse af IT projekter.

Responsen fra ledere og medarbejdere i virksomhederne omkring aktiviteternes effekt har været meget positiv om end man gerne indrømmer, at når man ønsker et generelt kompetenceløft i en stor virksomhed er opgaven meget udfordrende.

To måder

De to deltagende virksomheder har valgt to forskellige måder at gennemføre uddannelserne på, men ens for begge var, at det er et stort og kompliceret arbejde at tilrettelægge et kursusforløb for medarbejdere med meget skiftende arbejdstider, og hvor det samtidigt skal sikres at den daglige drift ikke berøres at, at medarbejderne er på uddannelse.

De ansvarlige medarbejdere fra de to virksomheder mødes nogle gange i forløbet og fremlægger delresultater og laver erfaringsudveksling.

I dette projekt er der også trukket på kompetencepersoner fra DTA netværket.

Fremtiden for DTA

Ud over det nævnte analysearbejde og virksomhedsprojekterne ovenfor er DTA involveret i arbejdet med den videregående voksenuddannelse i international transport og spedition, forandringsledelse i transportvirksomheder og fleksibel medarbejderudvikling.

DTA er godkendt for en treårig periode og løber til primo 2006. Konsortiedeltagerne har besluttet at fastholde netværket. I netværket er der skabt en mængde gode samarbejdsrelationer der kan understøtte udviklingsprojekter i den danske transportsektor. Udfordringerne for samarbejdet mellem uddannelsesverdenen og virksomhederne er store. De erfaringer der er gjort i DTA fortjener at komme ud til en bredere kreds og dette vil ske gennem konsortiets deltagere. Netværk på tværs af virksomheder, forsknings- og udviklingsinstitutter, brancheorganisationer og erhvervsskoler har skabt unikke resultater som næppe ville kunne være nået uden netværket. Erfaringen fra DTA er, at samarbejde på tværs er en vigtig løftestang for at skabe fremadrettede resultater.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.895