En alsidig treakslet tippeladskærre
Faktisk er den treakslede tippeladskærre fra myndighedernes side et ugleset køretøj.
Af en eller anden uforklarlig grund, så har man fra Færdselsstyrelsens side bortdømt den-ne type kærre (undskyld påhængsvogn - i Færdselsstyrelsens terminologi er der nemlig ikke noget der hedder kærre - det hedder en påhængsvogn) ved at begrænse det tilladte samlede akseltryk til 22 ton - medmindre man forsyner den forreste aksel med tvangssty-ring.
Men Løsningen med styring på den forreste aksel har været prøvet. Men en vanskeligere og dermed dyrere konstruktion, større egenvægt samt større vedligeholdelsesomkostnin-ger har fået kærreproducenterne til at forlade den løsning.
Når en tilsvarende trippelbogie sidder på en almindelig sættevogn, er det maksimal tilladte akseltryk selvfølgelig 24 ton. Noget tilsvarende gør sig gældende for trippelbogier på last-vogne. Her gælder der også en helt uforståelig regel om, at en fireakslet lastvogn med en trippelbogie maksimalt må have en totalvægt på 29,5 ton, hvor en fireakslet lastvogn med to bogier gerne må køre med en maksimal totalvægt på 32 ton.
På trods af disse anske spændetrøje-bestemmelser, som det ikke er muligt at få nogen fornuftig begrundelse for fra Færdselsstyrelsen, er der alligevel nogen som anskaffer sig treakslede kærrer.
Vi har netop en sådan kærre som denne Månedens Køretøj. Det er en rigtig typisk dansk vogn, en NOPA-kærre fra SAWOkoncernen.
Kærren tilhører vognmandsfirmaet Frede Andersen & Søn A/S i Næstved og kører bagef-ter en treakslet Scania R500 6x4 opbygget som entreprenørlastvogn. Når nogle vogn-mænd vælger den treakslede kærre frem for en toakslet, der maksimalt kan køre med et samlet akseltryk på 20 ton, skyldes det ofte, at man kan få den treakslede på seks single-hjul, hvorved den er billigere at trække, rent brændstofmæssigt.
Andre fordele er den lette fremkommelighed, sammenlignet med f.eks. en treakslet på-hængsvogn og den korte konstruktion, der er med til at holde egenvægten nede.
Chauffør Erik Bundgaard, der kører med vogntoget hver dag, nævner også, at kærren er meget stabil at køre med:
- Den har sammenlignet med de to-akslede kærrer ingen tendens til at slingre. Den er me-get stabil at tippe med. Holder man skævt, når der skal bagtippes, kan man lukke luften ud af bælgene, så den står helt nede på akslerne, hvorved risikoen for at vognen skal vælte er minimal.
Et ton af totalvægten hentes på forvognenMånedens Køretøj har en tilladt totalvægt på 23 ton. Dette tal fremkommer ved, at det samlede akseltryk er 22 ton hvortil må lægges et ton, som via trækstangen kan overføres til det trækkende køretøj.
Det sidste ton er med andre ord ikke helt så meget værd, fordi det jo trækker et ton fra i forvognens belastning. Men det giver en vis fleksibilitet i placeringen af lasten på hele vogntoget.
Den samlede vogntogsvægt på 46 ton kan ikke overskrides ved national kørsel. Kærrens egenvægt er på trods af den kraftige konstruktion og trevejs tip holdt nede på 5,35 ton (i flg. regattest), hvilket må anses for at være ganske udmærket.
Den realistiske laste-evne, hvis man skal undgå at "stjæle" laste-evne fra forvognen, er 16,65 ton.
Jeg kan ikke undgå at henlede læsernes opmærksomhed på, at hvis kærren havde været hjemmehørende i vort naboland Sverige, ville den med de svenske regler, som tillader 26 ton totalvægt, have en lovlig lastevne på 20,65 ton. Men sådan er der så meget.
Ladet har en indvendig længde på 5,05 m og er bygget med en hel side i hver side.
Både bagsmække og begge sider er tophængte, så der kan åbnes forneden i den retning som der tippes.
En særlig finesse, der fortjener at blive fremhævet er den lille tank, som sidder på træk-stangen.
Den er konstrueret, så man lige kan stoppe inden af hydraulikslangen ned i tanken, når der kobles fra. Så undgår man, at der spildes olie fra lynkoblingen, mens kærren står par-keret. En meget enkel og billig løsning på et stort problem.
Vognmandsfirma Frede Andersen & Søn A/S har også udstyret kærren med vægt, så man på et lille display inde på chassiset kan se hvor meget lasten vejer.
Det er et meget fornuftigt udstyr som er med til at minimere kørsel med overlæs.
-----