23948sdkhjf

Rådgivning i hverdagen

Behovet for rådgivning vil vokse noget

Behovet for rådgivning vil vokse noget



Administrerende direktør Sten Sørensen, Andreas Andresen A/S, Padborg bruger rådgivere til større opgaver:

- Vi bruger ekstern rådgivning projektorienteret i forbindelse med opgaver, hvis størrelse og kompleksitet kræver en særlig indsats eller særlig viden, som vi ikke har og vil få svært ved at indhente.

.- Det er især på områder som IT, arbejdsmarkedsregler og miljø, at vi henter hjælp udefra, selvom vi har egen IT-afdeling. Vi har også en in-house HR-afdeling, som et langt stykke af vejen tager sig af rekrutteringer, men det er klart, at hvis vi skulle få brug for en medarbejder med en særlig profil, ville vi nok henvende os til en specialist på rekrutteringsområdet, siger Sten Sørensen

Også virksomhedsmægler

- Vi bruger også fra tid til anden virksomhedsmægler i forbindelse med køb af virksomheder, eller andre eksterne specialister, hvis vi har behov for oplysninger af skatteteknisk eller juridisk art på et nyt marked.

Udover den projektorienterede rådgivning har vi løbende samarbejde med advokater, revisorer og andre finansielle samarbejdspartnere. Vort forbrug af eksterne rådgivere opstod for omkring tre år siden, og det er stadigt ganske ubetydelige beløb, der bliver brugt.

- Det er min fornemmelse, at selvom niveauet nok vil vokse noget i fremtiden, bliver der ikke tale om kvantespring, med mindre forholdene ændrer sig, siger Sten Sørensen, Andreas Andresen A/S.

Konsulent-forbrug tæt på nul Thorkil Andersen, administrerende direktør for Frode Laursen A/S, Hinnerup, er mere mådeholdende:

- Vort forbrug af eksterne konsulenter ligger på samme niveau som hidtil, det vil faktisk sige nul. Vi har naturligvis det faste samarbejde med revisor og advokat, men vi bruger ingen andre eksterne rådgivere - hverken inden for ledelsesrådgivning, virksomhedsmægling, personalerådgivning eller andre former for eksterne konsulentbistand, siger han.

Intet religiøst

Men vi er åbne for muligheden, der ligger ikke noget religiøst i vores holdning - det er bare sådan, det er blevet. Vi går målrettet efter, hvem der er bedst til at løse et givet problem, - og viser det sig, at det er en uden for virksomheden, så er det ham, der løser opgaven. Ellers gør vi det selv, - og jeg tror ikke, at det vil ændre sig på kort sigt.

Har ikke haft behovet Henrik Steenbjerge, administrerende direktør i Anders Nielsen & Co. A/S er kort og koncis i sin afvisning:

- Nej, vi bruger ikke eksterne rådgivere udover advokat og revisor.

- Vi har ikke fundet, at vi har haft behov for det, men vi ville naturligvis være åbne for muligheden, hvis vi vidste, at det betød en forbedring af vort resultat.

- Men indtil videre har det ikke været tilfældet, og jeg tror ikke umiddelbart på, at det vil blive meget anderledes i den nære fremtid, siger Henrik Steenbjerge.

Henter rådgivning efter behov Ole Sehested, direktør i DFDS A/S:

- Vi bruger konsulentbistand i den udstrækning, vi ikke har den pågældende kompetence i huset. Sidste gang, vi brugte eksterne konsulenter for alvor, var i 1980, hvor vi var i dyb krise, og hvor vi skulle have gennemført en omfattende rationaliseringsproces omgående.

Det skete med kompetent hjælp udefra.

- Derudover bruger vi i det daglige råd og vejledning fra vore revisorer på det regnskabsmæssige område, og det samme gælder inden for juraen. Vi har også fra tid til anden gjort brug af konsulentbistand til gennemførelse af uddannelsesprocesser og naturligvis også til specialopgaver på IT-området, siger han.

Bruges i spidsbelastning

- Vi bruger search-bureauer til at finde nøglepersoner eller specialister, og det foregår både i Danmark og i udlandet. Der er næsten mest brug for hjælpen uden for Danmark, fordi vi mangler den nødvendige ekspertise, eller fordi der ikke er tid til at gennemføre processen i dagligdagen.

- Så vi er ikke fremmede for brug af eksterne konsulenter, - vi vælger at bruge dem der, hvor vi mangler spidskompetencen i huset. Vores kerneområder skulle vi jo gerne kunne klare selv, siger Ole Sehested.

Vigtigt med sparringspartner Inge-Merete Koch, direktør for ERA Transport A/S, Odense, er ikke i tvivl om behovet for rådgivere

- Vi benytter i vid udstrækning ekstern rådgivning. Ikke mindst fra vores revisor, som vi bruger som sparringspartner og med hvem vi har et fremragende samarbejde - ikke mindst på det økonomiske område. Derudover rådfører vi os med banken, om end i mindre målestok, og naturligvis også med advokaten, siger Inge-Merete Koch.

- Vi har de sidste tre år outsourcet såvel sikkerhedsrådgivningen omkring Farligt Gods som Arbejdspladsvurderingen til BST Østfyn, som sidder inde med en viden på de to områder, som det på grund af tid ikke har været muligt for os at tilegne os, og som vi derfor ikke har. Det er en løsningsmodel, som vi har været vældigt godt til freds med.

Overvejen management konsulent

- Vi har endnu ikke gjort det, men er bestemt ikke fremmede for at hyre et management konsulentfirma til at hjælpe os med at finde en nøgleperson til virksomheden.

- Vi kan ikke alt her i virksomheden, - der er andre, der er mere professionelle end os til specielle ting. Vores professionalisme består altså i at outsource de opgaver, vi ikke selv behersker, siger Inge-Merete Koch.

Undgår standard konsulent-løsninger
Informationschef og underdirektør Jette Clausen, A.P. Møller - Mærsk:

- Vi har ingen aktuelle tal på forbruget, men gruppemæssigt benytter vi eksterne konsulenter, når vi finder det formålstjenligt.

- Samarbejdet foregår på ad-hoc basis, og det vil typisk være i situationer, hvor opgaven skal løses hurtigt. Vi har travlt i hverdagen, og køber os så til de manglende ressourcer. En anden mulighed er at bruge konsulentekspertise, når vi har et problem, vi ikke selv kan løse.

Indspark til løsninger

- Eksperter kan jo som regel noget, vi ikke kan, og på den måde får vi et interessant indspark til gode løsninger. Vi forsøger at undgå standard konsulentløsninger, som man bare kan læse sig til i en bog - for det er jo noget vi ligeså godt selv kan klare.

- Men vi er ret åbne for brug af konsulenter, siger Jette Clausen.


Ville aldrig bruge konsulenter til udvikling af strategi eller rekruttering
Koncerndirektør Kurt Larsen, DSV/DFDS Transport, bekræfter påstanden om erhvervets begrænsede brug af ekstern konsulentbistand:

- Udover den konkrete rådgivning fra revisorer og advokater, som vi får i den daglige drift, bruger vi ikke eksterne konsulenter til noget. Slet ikke til strategiudvikling eller rekruttering af nye medarbejdere, siger Kurt Larsen.

- Jeg ville aldrig købe en ekstern konsulent til at give mig en strategi omkring udvikling af vores forretning. Jeg ville aldrig stole på ham og kan næsten komme til at grine bare ved tanken. Vi mener, vi er gode til selv at løse opgaverne. Men sagen stiller sig lidt anderledes, når vi taler køb af virksomheder, siger han.


Bruger eksterne eksperter

- Når det er aktuelt, får vi hjælp udefra, forstået på den måde, at vi selv finder emnerne men får Corporate Finance-specialister til at gå med ind i processen. Vi finder for eksempel en virksomhed, og siger, at det her vil vi gerne. Så beder vi Corporate Finance folkene tage kontakt til virksomheden for at høre, om den kunne være til salg.

- Vi forhandler selv, men det forenkler sagen at have eksterne eksperter med i hele processen, fordi man for eksempel undgår direkte konfrontation mellem parterne.

- Hvis forhandlingerne er ved at udvikle sig i en besværlig retning, reder Corporate Finance eksperter fra begge sider af bordet trådene ud - og det gør de - uden at sælger og køber er direkte involveret, så stemningen ikke bliver ødelagt.

- Vi fører selv forhandlingerne, men de løser knuderne, når de opstår. De arbejder i øvrigt på No Cure, No Pay basis, siger Kurt Larsen.

Ikke behov for hjælp til sit speciale Karl Erik Thygesen, administrerende direktør for GT Spedition A/S:

- Udover de tilknyttede eksperter som for eksempel revisor og advokat, bruger vi overhovedet ikke eksterne konsulenter.

- Dels har vi aldrig brugt det, og dels mener jeg ikke, vi kommer til det nu, heller ikke efter at vi er solgt til Kühne Nagel, men det beror jo egentligt på deres syn på sagen. Det hænger nok sammen med, at vi konstant arbejder på at få gods til bilerne, altså undgå tomkilometer i videst mulige udstrækning, og det tror jeg altså ikke, der er nogen udefra, der kan hjælpe os med, siger han.

Bliver næppe aktuelt

- Vi har heller aldrig brugt virksomhedsmæglere, da det i denne lille branche er sådan, at vi normalt ved, hvem der er klar til overtagelse. Vi har ikke haft behov for at bruge rekrutteringsfirmaer, strategiudviklere eller andre former for ledelsesrådgivning.

- Og selvom det er svært at sige med bestemthed, tror jeg heller ikke det bliver aktuelt i fremtiden, - om end jeg må erkende, at jeg ikke kender de nye ejeres policy på området, siger Karl Erik Thygesen.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062