Følgebiler
Indehaveren af Taasinge Transportservice ser frem til krav om uddannelse og auto-risation for udøvelse af følgebilsvirksomhed - Netværk øger effektiviteten
Det begyndte med, at Johan Pedersen, der snart er 28 år og tidligere eksportchauffør, for ca. to et halvt år siden ved siden af sit faste arbejde hos et skiltefirma begyndte at køre følgebil.
I et års tid arbejdede Johan Pedersen freelance på sin tidligere arbejdsplads og kørte føl-gebil ved siden af. Sidste sommer blev det så følgebil på fuld tid. Og nu løser Taasinge Transportservice som Johans firma hedder, følgebilsopgaver i Danmark og ind i mellem også lidt i udlandet.
NetværkMed hjemsted på Tåsinge er der groft sagt opgaver lige uden for døren. Mange vindmølle-transporter starter eller slutter nemlig på Fyn eller Langeland. Selv om Johan Pedersen driver en enkeltmandsvirksomhed, så føler han sig ikke alene.
- Vi er nogle stykker, der arbejder sammen i et netværk. På den måde kan vi løse flere opgaver uden selv at have flere følgebiler og ansat personale, siger Johan Pedersen til Trans Inform.
Johan Pedersens nuværende følgebil er en Renault kassevogn, der er købt brugt. Han har efterfølgende selv bygget den om og bl.a. plysset den indvendig.
- Jeg kan godt lide selv at bygge mine biler op og få dem, som jeg vil have dem. Den før-ste følgebil var en VW Transporter, der også blev købt brugt. Da det var tid for at anskaffe en nyere og bedre følgebil, faldt valget på den dengang et år gammel Renault. Valg af bil, har jo også noget med anskaffelsespris at gøre, siger Johan Pedersen.
Det bliver da også en Renault næste gang Taasinge Transportservice skal have ny følge-bil. Sandsynligvis sidst på sommeren i år.
Johan Pedersen bestiller en nye Renault, så snart den nye model med automatgear kom-mer på markedet.
Efterlyser oprydningOm de kommende regler for følgebiler, siger Johan Pedersen:
- Jeg ser frem til at der kommer krav til følgebilsførerne og retningslinier for udstyr på føl-gebilerne. Det kan måske også være med til at rydde lidt op i branchen.
Hermed skyder han på dem, der blot kører rundt i personbiler med blink på taget, når der er behov for det. Desuden tænker Johan Pedersen på de følgebilsførere, som kun kører ad hoc.
- Vi hører ofte meget brok fra sværgodstransportørerne og deres respektive chauffører over følgebilsførere, som overhovedet ikke ved, hvad de egentlig laver. Og der er ind i mellem en del ukvalificerede følgebilsførere, erkender Johan Pedersen.
-----