23948sdkhjf

Klarer det hele selv

Den østjyske kran- og specialtransportør har godt nok to lastvogne - men ingen ansatte

Den østjyske kran- og specialtransportør har godt nok to lastvogne - men ingen ansatte



De fleste transportfirmaer som udfører special- og sværgodstransporter er virksomheder med flere køretøjer og flere ansatte medarbejdere.

Der findes dog forretninger, hvor vognmanden selv klarer det hele.

En af dem er vognmand Jan Jakobsen, der kører maskintransporter og udfører kranopgaver med sine to lastvogne.

Jan Jakobsen har til huse meget centralt tæt på motorvej E45 lidt nord for Hedensted. Interessant nok har vognmanden både en Volvo FH12 trækker og en Volvo F12 6x4 med kran men ikke nogen chauffør.

Kranvognen kan enten trække trailere eller udføre transportopgaver med et lille aftageligt lad. Til at udføre maskintransporter har Jan Jakobsen en treakslet maskintrailer med udtræk og seng, som er meget anvendelig til transport af lette maskiner og omfangsrige maskiner.

Kun ét problem på en million km

Jan Jakobsen fortæller til Trans Inform, at han oprindelig købte en trækker med kørsel for det for længst lukkede New Trail ApS i Sæby. Efter at han var kommet godt i gang besluttede han sig for at anskaffe sig en ny Volvo trækker.

Dengang var FH12 netop kommet på gaden, og valget faldt på en FH12 med Geartronic gearkasse - et valg han aldrig har fortrudt. Der har kun en gang været et problem med gearkassen, og nu er det snart et halv år siden at vognen rundede en million kilometer.

Jan Jakobsen siger, at han også er imponeret over, at bremsebelægningen ikke skulle skiftes inden for den første million, specielt når vognen hele tiden kun har kørt i Danmark.

Inden den i 1994 blev leveret som helt ny, blev Jan Jakobsen uenig med New Trail om kørselsopgaverne og skiftede over til at køre for det Mærsk-ejede Dania Trucking A/S i Århus. Det medførte også at Volvo FH12'eren blev lakeret i Dania Truckings farver.

Her kørte den østjyske vognmand så containere i et par år.

Aldrig høje fragtpriser

En dag talte han med en landmand som skulle have flyttet nogle maskiner. Da Jan Jakobsen hørte prisen på den slags, var han klar over, at her var et transportområde, som måske var mere indbringende end at trucke containere.

Herefter begyndte han at køre maskiner, og der blev indkøbt en brugt GMF maskintrailer med udtræk og seng, så de fleste lette opgave kunne løses.

- Desværre, siger Jan Jakobsen, - så har jeg dog aldrig opnået at opleve det prisniveau, som landmanden fortalte om, før jeg startede med maskintransporterne.

I en periode havde Hedensted-vognmanden faste kunder som han kørte for. Det er dog slut nu, hvilket bl.a. skyldes fusioner i landbrugsmaskin-branchen. Så opgaverne er meget ad hoc. Der flyttes alle typer selvkørende maskiner, lifte, lette gravemaskiner, gaffeltrucks, teleskoplifte, pavilloner og mejetærskere.

- Geografisk foregår det mest i Danmark. Men det sker da også, at der er ture til det svenske. Jeg har kun ganske få overnatninger ude hver måned,siger Jan Jakobsen.

Montage og enkeltløft

Sidste år anskaffede Jan Jakobsen sig vogn nummer to, der er en brugt Volvo F12 6x4 med en 42 tm HIAB kran udstyret med flyjib og spil. Med den er vognmanden stille og roligt ved at opbygge sig en serviceforretning inden for de mellemstore lastvognsmonterede kraner.

- Det handler meget om montageopgaver samt enkeltløft - og selvfølgelig transporter hvori, der indgår læsning og aflæsning med kranen, siger vognmanden.

- Det er udelukkende mig selv, der kører med begge vogne. Eftersom de er ikke helt nye, kan jeg tillade mig at lade den ene lastvogn stå stille, når jeg kører med den anden. Brænder det rigtig på kan Jan Jakobsens kone dog aflaste. Hun har i en periode kørt med den ene trækker. Men der er ikke planer om, at der skal ansættes personale.

- Hvis jeg har en ansat chauffør, så vil jeg have et problem, når der er døde perioder. Jeg laver selv det hele siger, Jan Jakobsen. Og det mener han helt bogstaveligt. Det er lige fra servicering og reparation af lastvognene til administrationen i vognmandsvirksomheden.

For tre år siden flyttede Jan Jakobsen sammen med sin familie ud til et nedlagt landbrug, hvor der kort forinden var bygget et nyt hus.

Inden købet havde Jan Jakobsen betinget sig, at der kunne bygges en mindre industrihal som garageanlæg. Det lykkedes efter en del tovtrækkeri at få lov til at bygge hallen.

Det blev til en flot servicehal på 440 m2, som er bygget i røde mursten, og som kan ses fra motorvej E45.

Inde i hallen er der en vaskeplads og tilhørende servicefaciliteter. Ud over de to lastvogne og maskintraileren råder Jan Jakobsen over en fire tons gaffeltruck samt diverse materiel. Foran hallen er der anlagt en stor parkeringsplads.


Den store lidenskab

Der er da også plads til andet end vognmandsforretningen i Jan Jakobsens liv.

Inde i hallen står der nemlig også en stor sejlbåd, som har søgt vinterhi. Lystsejlads er Jan Jakobsens store lidenskab.

- Hvis du spørger min kone, sejler vi rigeligt hver sommer, men spørger du mig er det for lidt. Desværre kan vi kun tillade os at holde indtil ti dage samlet ferie, og det sætter en naturlig begrænsning for, hvor langt man kan sejle væk.

- Den store båd er en Elan 333, der i bådsæsonen ligger i Vejle lystbådhavn. Den anskaffede vi os til sidste sommer, da vi var ude at sejle Fyn rundt. Vi havde dengang en Granada 27 sejlbåd.

- På turen mødte vi Bådkommissæren i Kerteminde. Han havde Elan 333", der faktisk var helt ny. Den havde været med på udstilling i Bella og havde kun sejlet otte timer som demo. Så det endte med at han fik en sum penge og vores Granada 27 og vi sejlede hjem med Elan 333".

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078