Cryogenic køleanlæg slår nu for alvor igennem i Sverige
Thermo-King og YARA udbygger distributionsnettet til CO2 drevne køleanlæg kraf-tigt i Sverige
Gennembruddet kommer tre år efter, at den globale industrikoncern Ingersoll Rand gen-nem sit brand Thermo-King lancerede det såkaldte Cryogenic køleanlæg uden motor og kompressor. I stedet benyttes CO2, der jo findes i enorme mængder i luften.
Så i stedet for en eksplosionsmotor og en kompressor, er der på køretøjet monteret en tank, som påfyldes CO2.
Anlægget opnår sin kølevirkning gennem en fordampings-proces. Fordelene er, at CO2 allerede fra start er minus 50 C koldt og derved sikrer en ekstremt hurtig nedkøling af for-dampingstemperaturen. CO2 anlægget er derfor ikke specielt følsom overfor omgivelser-nes temperatur.
Den varme sommer 2003
Fordelene med Cryogenic køleanlæg er helt åbenbare. De er meget effektive, fordi der hurtigere kan køles ned til lave temperaturer end med de konventionelle anlæg, og CO2 anlægget er også bedre at holde de meget lave temperaturer.
Det ses ud af talrige forsøg og eksemplar fra praktisk brug. Temperaturkurven holder sig mere vandret - uden de store udsving, som ellers kendes fra de konventionelle anlæg.
Det blev der virkelig blev sat fokus på under den varme sommer i 2003. Der klarede alle CO2 anlæg sig betydelig bedre end tilsvarende køleanlæg med konventionel motor og kompressor.
Samtidig har man elimineret hele støjproblemet. Det hjælper jo ikke noget, at vognman-den har en splinterny lastvogn med f.eks. en EURO4 motor, der afgiver meget lidt støj, hvis der sidder en larmende kølemotor og ødelægger hele dette lydbillede.
Cryogenicsanlægget opererer med støj langt under 40 dBA målt i 7 meters afstand.
Endelig er der heller ikke nogen sliddele. Det betyder mindre risiko for tekniske nedbrud.
Fremtiden til fødevarerDerfor er CO2 anlægget klart fremtidens køleanlæg ved distribution af levnedsmiddelva-rer. Oftest ligger butikkerne i nærheden af beboelse, og leveringerne sker som regel uden for normal arbejdstid, hvor mange mennesker sover, og derfor ikke skal forstyrres af kø-lemaskiner, der står og banker, mens der læsses af.
Dertil kommer hele miljøproblematikken med brændstof og udstødning. En konventionel kølemotor benytter som regel autogasolie som drivmiddel, og det betyder udstødning, som medfører en emission. Cryogenic-anlægget er derimod helt miljøneutralt.
CO2 fremkommer nemlig som biprodukter hos store virksomheder - det være sig raffina-derier, mejerier, ammoniakproduktion og lignende procesvirksomheder.
CO2 kan således ofte hentes i nærheden af det sted hvor det skal benyttes. Derved spa-rer man også på emissionerne. Det hele bliver nemlig talt med, når man begynder at tale om miljøudslip m.v. i de store miljøregnskaber.
Kun få anlægDet store problem ved CO2-anlæggene har dog indtil videre været den manglende mulig-hed for at kunne fylde drivmiddel på anlæggene. Et stort problem som har medført, at der endnu ikke kører mange Cryogenic-anlæg i Danmark.
Det land, hvor man hele tiden har været længst fremme, er ubetinget Sverige. Den sven-ske stat har nemlig fået øjnene op for brugen af CO2 til køletransport og bidrager i 2005 og 2006 med adskillige millioner kroner i støtte til fremme af transportvirksomheders inve-stering i CO2 kølemaskiner - samt til etablering af nye CO2 tankstationer.
Også Arla Foods i Sverige har valgt at satse på CO2 køleanlæg.
Både af hensyn til kvalitet og af hensyn til miljøet har Arla Foods Sverige valgt i 2005 pri-mært at investere i den nyeste teknologi indenfor køletransport.
Og Thermo-King har nu indgået et samarbejde med YARA, tidligere Norsk Hydro, om nog-le tankstationer, hvor man både kan tanke autogasolie og CO2 i samme arbejdsgang.
Det betyder, at vognmændene ikke skal bruge dyre arbejdstimer på at køre til specielle tankstationer for at tanke CO2 for derefter at måtte køre til andre tankstationer for at tanke almindeligt diesel. Distributionsvognene skal jo køre effektivt i arbejdstiden.
I Sverige er der nu seks officielle CO2 tank-anlæg samt to anlæg hos storkunder med YARAs produkter. Desuden findes der et konkurrerende, som også har flere stationer med CO2 i Sverige.
I Finland og resten af Europa, er der ca. 20 anlæg. Heriblandt ét hos en større kunde i Danmark.
Tager 6-7 minutter at tankeVi har netop besøgt en sådan tankstation i Göteborg, hvor man både kan se den tredje og den fjerde version af tankstandere. Der er nemlig stadig mange svenske brugere, som kører med anlæg, som passer til studserne på den tredje generation.
De nyeste er dog på hastig fremmarch.
- Thermo-King og YARAs havde som mål, at tankningen af CO2 ikke måtte tage mere end ca. 10 minutter, og man er faktisk nået ned på, at det i gennemsnit kun tager mellem seks og syv minutter, udtaler Markedschef Pauli Johannesen fra Thermo King, der er ansvarlig for de nordiske lande.
- Ved udviklingen af de nye tankstationer, har vi hele tiden sikkerheden i baghovedet. Der må ikke ske uheld under påfyldning af produktet. Selve tankningen sker ved at koble to store slanger til vognens tankanlæg plus en sikkerhedsslange. CO2 bliver pumpet med en hastighed på omkring 75 kg pr. minut. til en almindelig forvognstank , der har en maks. kapacitet på 375 kg.
Interessant nok er YARA også en af de kommende distributører af AdBlue, som inden længe bliver almindelig på nye EURO4 klassificerede lastbiler.
En hybridSå mon ikke de samme tankstationer vil få en stander med AdBlue sat op inden for den nærmeste fremtid?
Udviklingen løber dog hurtigt nu, inden længe vil vi nok også komme til at se CO2 anlæg på kølevogne, som kører langturskørsel i Europa.
Thermo King har nemlig lanceret en hybrid, det vil sige en kølemaskine, der både inde-holder et konventionelt anlæg med motor og kompressor og som samtidig kan benytte CO2, når det findes tilgængeligt - mervægten er kun ca. 200 kg.
Hybridløsningen findes til lastvogne i forskellige udgaver færdiglavet fra fabrik eller som et kit til efter-installering på en konventionel kølemaskine.
Løsningen kan dog endnu ikke leveres som standardløsning til trailere.
-----