23948sdkhjf

Ned over fjeldet med en VOLVO FH16

Det norske marked for tunge lastvogne er den største aftager af Volvo flagskib FH 16

Det norske marked for tunge lastvogne er den største aftager af Volvo flagskib FH 16



Umiddelbart skulle man tro, at det er lande som Finland og Sverige, hvor der må køres med vogntogsvægte op til 60 ton, der udgør det største marked for Volvos topmodel FH16.

Men det er ikke tilfældet. De fleste nye FH16 aftages i dag af det norske transportmarked. Når man har bevæget sig lidt rundt i Norge, forstår man også godt, at der er et klart behov for lastvogne med store motorer.

Landets infrastruktur er ikke særlig højt udbygget. Der er næsten ingen motorveje. Til gen-gæld er der masser af landeveje, med mange bakker og mange sving. Alt sammen for-hold, som kræver stor motorkraft og gode bremser, hvis man vil holde en fornuftig gen-nemsnitshastighed.

Under mit besøg i det nordlige Skandinavien, kørte jeg med som passager i en Volvo FH16 fra Hammerfest og ned ad rute 94 og videre ad E6 til Alta. En afstand på blot 144 km, hvor man dog skal beregne god tid på grund af vinterføret samt den snoede og bak-kede vej.

At der er bakker, kan mange danske lastvognschauffører nok skrive under på, hvis de må-ske har kørt strækningen i vintertid. Ejeren af den flotte Volvo FH16, vognmand Torbjørn Paulsen fra Alta, kunne heller ikke lade være med at grine lidt, da vi passerede det bakke-de område Stokkedalen et stykke nord for Alta. Her plejer de danske sættevognstrækkere med pusherbogie at blive stående på vejen op, sagde han med et slet smil.

Man ser da heller ingen norske lastvogne med pusher eller twinsteerbogie i dette område. At der er noget om snakken med, at lastvognene bør være udstyret med en nordisk bogie for at kunne køre i dette område, ses også hos nogle af de danske vognmandsfirmaer, som kører netop i disse områder.

Lidt uden for Hammerfest mødte vi et seksakslet sættevognstog tilhørende vognmand Chr. Rasmussen i Horsens, hvor trækkeren, en Volvo FH12, havde nordisk bogie.

Atypisk vogntog

Vognmand Torbjørn Paulsen, der er indehaver af Thor Paulsen & Sønn AS og samtidig tredje generation i det gamle vognmandsfirma, er tilsluttet ALTA Lastbilsentral, hvorfra han modtager alle sine kørselsordrer. Lastbilcentralen er en sammenslutning af 21 vognmænd, som i alt råder over 35 køretøjer, der samtidig dækker et meget stort geografisk område i Norge. Torbjørn Paulsen har selv tre lastvognstog og har i en periode haft lastvogne, der har kørt på langfart med post mellem Oslo og Alta. Desuden har han haft en lastvogn, der kørte intern i Oslo. Denne vogn er dog afhændet til chaufføren.

Torbjørn Paulsens Volvo FH16 er en noget atypisk vogn. Det er en treakslet version med tandembogie, opbygget med et kroghejs og tilkoblet en treakslet Vang kærre der både kan køre med veksellad eller fungere som overførselshænger med tippelad for kroghejscontai-nere.


Fjerde generation

Som noget helt specielt er forvognens opbygningen udstyret med hurtiglåse, så kroghejs-opbygningen hurtig kan tages af. Inde under kroghejset ligger der en fastmonteret sætte-vognsskammel, så Volvo FH16eren i stedet kan køre som sættevognstrækker. En meget unik, men også kostbar opbygning. Vognmanden fortalte, at han netop er ved at få opbyg-get yderligere en ny Volvo FH16. Denne gang bliver det et fireakslet chassis med en trip-pelbogie med træk på de to aksler, en konfiguration der på grund af en mærkelig regel om begrænset totalvægt er ilde set i Danmark, men som går som varmt brød hos vore nordli-ge nabolande. Opbygningen skal også denne gang være et kroghejs.

Torbjørn Paulsens firma mærker også udviklingen af Statoils store naturgasanlæg på Mel-køya ud for Hammerfest . Han kører nemlig strøsand op til øen, og da der er vinter en stor del af året, så bliver det til mange ture fra Alta til Hammerfest.

Om vognmandsfirmaets fremtid siger Torbjørn Paulsen til Trans Inform, arvefølgen er sik-ret:

- Min søn kører i dag med en af lastvognene, og han skal som fjerde generation overtage firmaet en gang ude i fremtiden.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062