Blomsterspecialist slår rødder ved motorvejen
Ib Karlskov Transport, Børkop, der netop er overgået til anden generation, flytter tæt til Taulov
Børkops industrikvarter har været hjem for Ib Karlskov Transport A/S i de sidste 10-11 år. Men med 17 kilometer ud til motorvejen - tilmed gennem Fredericia by - så er placeringen ikke ideel.
Vognmandsvirksomheden, der har specialiseret sig i blomstertransport i ind- og udland, er derfor i fuld gang med at forberede en omplantning fra Børkop, til mere frugtbar asfalt i Taulov klods op af motorvejsnettet.
- Jeg kan ikke sætte tal på, hvor meget det betyder. Men det tager en lille halv times kørsel hver vej og det koster overflødige kilometer og chaufførtimer hver dag, så jeg forventer en mærkbar besparelse, siger direktør Jens Karlskov.
Det nuværende domicil på industrivej i Børkop, hvor der hersker praktisk orden, er allerede solgt.
Den 33-årige vognmand har sammen med broderen Søren Karlskov overtaget forretningen fra forældrene Ib & Elsebeth Karlskov, der startede virksomheden i 1974. Generationsskiftet blev påbegyndt for otte-ni år siden og er netop afsluttet.
Ib Karlskov Transport A/S har købt en grund på 15.000 kvadratmeter i Taulov, hvor byggeriet af ny stor lagerhal, lastbilværksted og administration starter i løbet af foråret og det nye domicil forventes at stå klar til indflytning sidst på året.
Nyt konceptDen skærpede konkurrence på transportområdet kan også mærkes i Ib Karlskov Transports niche.
- I de 10 år jeg har været i virksomheden, er priserne enten uændrede eller faldet. Derfor har det været afgørende, at holde fokus på en supereffektiv drift og løbende optimere disponeringen, fortæller Jens Karlskov i virksomhedens hyggelige frokoststue, hvor der er mere fredeligt end i det åbne kontorlandskab, hvorfra han og virksomhedens øvrige seks administrative medarbejdere styrer flåden på 23 lastvogne.
Placeringen tæt på motorvejen er et gammelt ønske, men bliver nu til realitet i forbindelse med en aftale med en ny kunde - en stor tysk blomstergrossist.
- Aftalen medfører et helt nyt koncept, hvor vi i stedet for at hente planterne hos eksportørerne i Danmark, skal hente planterne direkte ude hos gartnerierne. Det stiller krav om en helt anderledes logistik for os, og den opgave bliver meget lettere at løse, når vi ligger lige op af motorvejen, forklarer Jens Karlskov ivrigt.
Han nævner som eksempel, at man i dag sjældent vil kalde en lastvogn hjem for at hente to-tre paller med potteplanter, selv om de skal samme vej som den øvrige last i kølekassen.
- Det tager simpelthen for lang tid og koster for mange kilometer. Det vil være helt anderledes, når vi er flyttet til Taulov, hvor vi vil opnå en langt mere fleksibel disponering, siger Jens Karlskov.
TysklandTyskland er den vigtigste destination for Ib Karlskov Transports kølebiler, når det gælder eksport af danske potteplanter. Importen af eksempelvis afskårne blomster og planteskoleplanter hentes både i Holland og i Tyskland. Schweiz og Italien er også vigtige destinationer på Ib Karlskov Transports europakort.
Specialiseringen på levende planter er dog ikke total.
Ib Karlskov Transport kører også frysegods og alle former for industrigods såvel i Danmark som eksport/import i Europa.
- Vi kører stort set med alle typer gods, der er egnet til vores materiel, siger Jens Karlskov.
Han er speditøruddannet hos Autotrans i Kolding, men vendte hjem i forbindelse med en projektopgave, i forbindelse med studier som akademiøkonom.
- Det var ikke meningen, at jeg skulle blive, men det var så spændende, at jeg blev hængende, siger Jens Karlsskov.
Flåden er fordelt på syv kærre-biler og 16 trækkere-trailer. Fire lastvogne har DAF-logo på køleren, mens resten er leveret af Volvo eller Scania.
ChaufførerIb Karlskov Transport har altid lagt vægt på udvikling af medarbejdernes kompetencer - ikke mindst på chaufførområdet, hvor der selvfølgeligt også er udarbejdet en chaufførhåndbog. Der arrangeres også informationsmøder for chaufførerne, hvor emner som kørehviletid, hvordan man undgår skader eller sund kost er på dagsordnen.
De nye arbejdstidsregler, der i store dele af eksporttransportbranchen imødeses med frygt, tager Jens Karlskov afslappet.
- Det vil naturligvis betyde, at vi skal tilrettelægge tingene anderledes. Men vores chauffører har faktisk fri en gang i mellem, og jeg forventer ikke, at maksimumsgrænserne for det ugentlig timetal, vil gøre vores driftsbetingelser markant vanskeligere.
Der vil naturligvis være destinationer, hvor det bliver nødvendigt med to mand på lastbilen eller udvidet brug af afløsere og vikarer, vurderer Jens Karlskov.
Han forventer, at især begrænsningerne på natarbejde i det nye arbejdstidsdirektiv, vil påvirke virksomheden, da en betydelig andel af virksomhedens kilometer køres om natten.
Han lægger imidlertid ikke skjul på, at nye regulativer fra myndigheder i ind- og udland, udgør en konstant udfordring for erhvervet.
- Nye regler udgør sammen med konkurrencen fra lande med et lavere omkostningsniveau - især på lønområdet, en stor udfordring for erhvervet, som kræver løbende tilpasning og fokus på omkostninger, siger Jens Karlskov.
Han udtrykker dog tiltro til, at danske chaufførers faglige niveau også fremover er en kvalitet, som der er kunder, der vil efterspørge.
- Men det er selvfølgeligt et spørgsmål om tid, hvor længe vi kan bevare den fordel. De står jo ikke stille i de andre lande, siger Jens Karlskov.
FamilienJens Karlskov lægger ikke skjul på, at fritiden er sparsom. Især i højsæsonen. Jagtinteressen kan heldigvis plejes, da jagtsæsonen falder i en stille periode, når det gælder transport af levende planter.
- Ellers går min alt for begrænsede fritid med at være familiefar, fortæller Jens Karlskov.
Han har to sønner på et og fem år sammen med hustruen Giannula.
- Mit job kræver meget stor opbakning fra familien. Og her er både Søren og jeg så heldige, at vores koner støtter os, siger Jens Karlskov og fortsætter.
- Der er tidspunkter, hvor man overvejer, om det er det værd i forhold til familien. Men det er også spændende og en stor personlig udfordring, at være med til at opbygge og udvikle en virksomhed med mange medarbejdere, slutter Jens Karlsskov.
-----