To sæsoner på samme dæk
Michelin's nye XDN2 Grip til drivakslen forbedrer levetiden med 25 procent og lover godt vintervejgreb i hele levetiden - Også dæk, der ikke sprøjter nær så meget i vådt føre
IVALO, FINLAND - Det mest utaknemmelige dækjob under en lastbil tilkommer uden tvivl dækkene på de trækkende aksler, der har mærkbart kortere levetid end sidekammeraterne på den andre aksler. Det gælder naturligvis også vinterdæk, hvor det vigtige vejgreb traditionelt aftager med sliddet. Derfor lever vinterdæk på trækakslerne typisk kun godt en enkelt vinter - med besværlig og kostbar udskiftning på programmet allerede inden jul.
Den uheldige naturlov hævder Michelin nu at have ophævet med vinterdækket XDN2 Grip, der angiveligt er tykhudet nok til to vintre.
XDN 2 Grip er specielt designet til lastvognens trækkende hjul, der angiveligt har 25 procent længere levetid og som har 15 til 30 procent bedre vejgreb, når to tredjedele af dækmønsteret er slidt af end forgængeren.
Michelins kunder har længe efterspurgt længere levetid på dæk til drivakslen. Naturligt nok for at spare penge, men også fordi traditionelle vinterdæk taber for meget vejgreb i løbet af levetiden.
Dybere mønsterDet var næsten for koldt, da Michelin præsenterede koncernens nye avancerede vinterdæk nord for polarcirklen, i midten af marts. En tung lastbil presser normalt snekrystallerne til is, men med en morgentemperatur på den kølige side af minus 22 grader celsius, er de fine vandkrystaller lidt for seje. Derfor bliver demonstrationslastbilen læsset op til maksimum, for at presse krystallerne sammen. Men selv det fif fik ikke helt sneen på den dybfrosne sø i Lapland til at opføre sig som typisk nordeuropæisk vinterføre.
Hemmeligheden bag XDN2 Grips lange levetid, er at Michelin har øget mønsterdybden til 23,95 millimeter. Tilsyneladende en oplagt løsning, men det har krævet hovedbrud i Michelins designafdeling.
Et så dybt mønster betyder normalt at de enkelte mønsterblokke bliver for ustabile. Det vil sige, at blokkene bliver vredet skæve under belastning, så en del af kontaktfladen løfter sig fra vejunderlaget. Følgen er mindre vejgreb og ujævnt slid. Mønsterblokkene bliver simpelthen runde i kanterne med reduceret vejgreb, øget vejstøj og forringet brændstoføkonomi til følge.
Michelins løsning består af to ting. Dels den såkaldte dobbelt-bølge teknologi (double-wave), hvor et tredimensionelt bølgemønster nede i mønsterrillerne griber ind i et tilsvarende mønster på den modstående gummiblok og låser blokkene sammen. Dermed har Michelin bevaret den nødvendige stabilitet, trods mønsterets forholdsvis store dybde.
Andet trin består af en såkaldt "raindrop" - en skjult mønsterrille, der først kommer til syne når det overliggende dækmønster er slidt af. Det genskaber så at sige dækkets mønster og dermed vejgreb, lige før det forsvinder.
Vejgreb også efter slitageMichelin har testet XDN 2 Grip siden november på et testanlæg uden vor Ivalo i den nordlige Finland og det var her på en nedlagt rævefarm, at dækproducenten præsenterede det nye vinterdæk for den nordiske transportpresse.
Testture på forskellige testbaner med enten snedækkede veje eller ren is, herunder baner med stigninger på fire og syv grader, viste, at XDN2 dækket vejgreb virker noget nær uforandret uanset om dækket er helt nyt eller næsten slidt ned.
Der var bred enighed blandt de fremmødte motorjournalister om, at forskellen mellem et nyt og et slidt dæk - eksempelvis start på stigning - var så lille, at den er tæt på umærkelig.
XDN 2 Grip er ikke designet til kørsel på ren is eller i dyb sne, men er et allround vinterdæk, der er optimeret til de omskiftelige vejforhold i Europa fra Alperne og nordover.
:XFN 2 AntisplashMichelin introducerede også et nyt vinterdæk til forakslen: XFN 2 Antisplash - et dæk, der reducerer højden lastvognstogets vandsprøjt på våd vej, der er det fremherskende føre på europæiske vinterveje. Det forbedrer udsynet bagud for chaufføren og mindsker generne for de øvrige trafikanter.
Dækket anvender også den såkaldte double wave teknologi og byder på en forlænget levetid, øget vejgreb og er angiveligt mindre sårbar over for skader.
Michelin har dog ikke øget mønsterdybden som på XDN 2 Grip, da de specielle stabilitetskrav i mønsteret på de styrende hjul ikke tillader et sådant kunstgreb.
Michelin oplyser, at højden af den generende "vandtåge" omkring lastvogne reduceres med op til fire gange. Et forhold som ikke bare vil forbedre lastvognens image hos de øvrige trafikanter, men også spare vognmanden for rengøring.
Michelin fortalte ved pressekonferencen, at koncernen var overrasket over betydningen af det reducerede vandsprøjt. Dækket - der dæmper vandsprøjtet ved en såkaldt deflektorring på ydersiden af dækket - har været testet i praksis af en række udvalgte vognmænd. Her var tilbagemeldingen klar: færre vognvaske sparer tid og penge.
Begge dæk leveres fra august 2005.
-----