Hidtil største transportmesse i Herning
Fokus på trafiksikkerhed ved åbningen af Transport 2005 i Messecenter Herning
Transport 2005 slog sin egen udstillerrekord, da antallet af udstillere og det samlede udstillerareal blev det største siden starten i 1988. Udstillerantallet er for første gang krøbet over 300 - helt præcist 301 - og alle messecenterets 15 haller - sammenlagt 90.000 udstillingskvadratmeter - er i brug i et fuldt booket Messecenter Herning.
Messecenter Hernings adm. direktør Georg Sørensen glædede sig naturligvis over rekorden og den konstante vækst og positive udvikling på kvaliteten af messerne, som han fastslog var grunden til transportmessens succes.
- De seneste år, har Transport-messen fra alle sider fået topkarakterer og fagfolk i ind- og udland sammenligner niveauet med de store internationale transportmesser. Det kommer helt klart til udtryk i år, hvor der for første gang præsenteres to vaskeægte verdenspremierer på lastbiler på Transport 2005, sagde Georg Sørensen.
Han meddelte, at beslutningen om at gøre messen alkoholfri, var blevet modtaget med ros og respekt, fra et bredt flertal af branchens aktører.
- I den forbindelse er det væsentligt at understrege, at netop trafiksikkerhed er et tema, som er i centrum på Transport 2005, sagde Georg Sørensen.
Netop trafiksikkerheden fik hovedrollen i de resterende taler ved åbningen af Transport 2005.
Både Danske Busvognmænds formand John Bergholdt og DTL-formand Anker M. Jensen satte fokus på behovet for bedre adfærd i trafikken.
KreativitetAnker M. Jensen tog afsæt i det normalt positive begreb "kreativitet", men fastslog at det er et ord med mange nuancer. Også i Transporterhvervet.
- Når der fuskes med køreskiven eller anvendes stråmænd, har kreativitet en negativ betydning. Kreativitet er en nødvendighed, når det anvendes på den rigtige måde. Men man behøver ikke være sprogforsker for at finde ud af, hvornår ordet har en positiv eller en negativ betydning. Lidt praktisk erfaring og kendskab til transporterhvervet er tilstrækkeligt, sagde Anker M. Jensen.
Han fremhævede DTL's og medlemsvirksomhedernes aktive indsats for at forbedre trafiksikkerheden, som et eksempel på positiv kreativitet.
- Den nye teknik - som vi ser her på messen - skal sammen med en bedre menneskelig adfærd være med til at nedbringe antallet af ulykker. Med teknikken kan vi hele tiden udvikle i en trafikmæssig mere positiv retning. Det er unægtelig vanskeligere at ændre menneskelig adfærd. Særligt når det drejer sig om at tage hensyn til hinanden i trafikken, sagde Anker M. Jensen, der understregede, at ansvaret for øget tryghed i trafikken ikke kun ligger hos de tunge trafikanter.
- Det negative eksempel på kreativitet er chaufføren, der benytter håndholdt telefon samtidig med, at han har ansvaret for kørslen af en stor lastbil. I samme negative kategori findes de cyklister, der er lidt for kreative i deres færdselsmæssige adfærd. Med den udbredte jeg-har-min-ret mentalitet vil jeg udpege cyklisterne til samfundets modigste trafikkanter. Utroligt at de tør, sagde Anker M. Jensen og lovede fortsat fokus på trafiksikkerheden i transportbranchen.
DTL's formand erkendte, at resultaterne af monteringen af de særlige blindzonespejle, der skal reducere risikoen for højresvingsulykker, hidtil har været skuffende.
- Foreløbig har danske vognmænd investeret et tocifret millionbeløb i cyklistspejle og kameraløsninger. Selv om de positive resultater af investeringen foreløbig er udeblevet, så er jeg overbevist om, at de kommer. Ellers havde DTL aldrig anbefalet at indføre cyklistspejle og kameraløsninger, sagde Anker M. Jensen med henvisning til de positive hollandske erfaringer på området.
Han hilste transportministerens beslutning om at Havarikommissionen for Vejtrafikulykker skal undersøge årsagen til højresvingsulykkerne.
Noget for nogetTransportminister Flemming Hansen hilste brancheorganisationernes indsats på trafiksikkerhedsområdet velkommen og lovede fuld opbakning, men samtidig fastslog ministerne, at han forventer en seriøs og kompromisløs indsats fra hele transportbranchen.
- Jeg vil gerne støtte branchen i dens bestræbelser på at forbedre trafiksikkerheden, men så skal branchen også yde en aktiv indsats. Det nytter ikke noget, at man kommer løbende for at få støtte, når man samtidig overtræder hastighedsgrænserne eller kører med overlæs. Alle i trafikken må gøre en indsats, hvis vi fremover skal reducere det alt for høje antal af dræbte og tilskadekomne på vores veje. Når man kører rundt i store og tonstunge køretøjer, så påhviler der en et særligt ansvar. Ulykkerne har i sagens natur ofte enorme konsekvenser både for offeret og de pårørende. Men også for den chauffør, der sidder bag rattet, sagde transportminister Flemming Hansen, der også anbefalede de nye miljøvenlige Euro 4-motorer.
Transportministeren talte også om globaliseringen og dens indflydelse på transporterhvervet.
- Transportbranchen er de første til at mærke effekten af globaliseringen, fordi den medfører et øget transportbehov. Det betyder flere muligheder på et større marked. Men det betyder også større udfordringer for de danske transportvirksomheder. En måde at møde udfordringen på kan være etablering og udnyttelse af netværk og samarbejde. Såvel netværk mellem transportvirksomheder, som netværk mellem transportsælger og transportkøber kan bidrage til, at transportvirksomhederne opnår ny viden og kompetencer, en bedre kapacitetsudnyttelse og fleksibilitet til gavn for den enkelte virksomhed, transportkøberne og i sidste ende også miljøet, sagde Flemming Hansen.
Transport- og Energiministeriet støtter et 2-årigt projekt om fremme af netværk og samarbejde i transporterhvervet med 850.000 kr. Vejen for netværk skal banes gennem videreudvikling og afprøvning af koncepter for udnyttelsen af netværk og samarbejde, bl.a. gennem pilotprojekter. F.eks. Netværk mellem virksomheder med brug af IT-overvågnings- og positioneringssystemer. Denne del af projektet gennemføres i et samarbejde mellem International Transport Danmark , Dansk Transport og Logistik samt Færdselsstyrelsen. Projektet forventes afsluttet medio 2006.
- Ved at bruge netværk står vognmændene langt stærkere, end hvis de står alene. Netværk og netværksdannelser er en åbenbar fordel for den mindre vognmand, som kan drage direkte nytte af andres erfaringer og støtte til at kunne konkurrere med større udenlandske virksomheder. Jeg er overbevist om, at netværk er fremtiden, sagde Flemming Hansen.
-----