Kæmpe ro/ro ponton til DFDS
DFDS indgår kontrakt om omfattende udvidelse i Immingham – Ponton på 108 meter og to flydebroer på 70 meters længde
I forbindelse med ABP’s (Associated British Ports) opførelse af DFDS Tor Lines ro/ro-terminal i den nye Outer Harbour i Immingham har DFDS indgået kontrakt med MacGregor RoRo om at konstruere, opføre og installere en ponton og to flydebroer, som vil skabe tre kajpladser til skibe på op til 250 meter i længden, 34 meter i bredden og med mindst 11 meters dybgang.
Pontonen bliver formentlig den største ro/ro-ponton, der nogensinde er opført, og den kommer til at måle 108 x 30 x 4 meter. De to flydebroer bliver 70 meter lange og 15 meter brede og har hver især tre køre-baner, som kan betjene tre skibe samtidig. Flydebroerne giver direkte adgang til den nye flodterminal på 200.000 m2, som ABP opfører. Ponton og flydebro kommer til at veje omkring 4.000 tons, oplyser DFDS
De tre nye ro/ro-kajpladser kommer til at ligge i Outer Harbour, hvor fragtskibe har direkte adgang til og fra Humber-floden, og det vil medføre en betydelig tidsbesparing. Det vil blive de ro/ro-kajpladser i Humber-floden, der ligger tættest på Nordsøen.
Den nye flodterminal kommer til at ligge lige ved siden af DFDS’s nuværende nordiske terminal, som har tre ro/ro-kajpladser i havnen samt to lo/lo-kajpladser, så DFDS vil herefter råde over otte kajpladser i alt i Immingham. Terminalområdet bliver på i alt 720.000 m2 inklusive et lagerområde på omkring 40.000 m2 samt en bilterminal og en tresporet baneterminal. DFDS’s arbejdsstyrke i den nordiske terminal skal efter planen øges fra de nuværende 390 medarbejdere til 450, når den nye flodterminal tages i brug i februar-marts 2006.
- Kontrakten med MacGregor er en forlængelse af en ny aftale med ABP om at anlægge den største og mest moderne ro/ro-terminal mellem Storbritanniens største havn, Immingham, og Nordeuropa, siger adm.direktør Ole Frie udtaler, DFDS.
MacGregor er verdens førende entreprenørfirma inden for opførelse af transportanlæg til havne.
-----