23948sdkhjf

Nej til øget fleksibilitet i hvile-regler

EU Parlamentet har afvist muligheden for opdeling af det daglige hvil for en chauffør i op til fire perioder og går ind for to perioder på alt 12 timer.

EU Parlamentet har afvist muligheden for opdeling af det daglige hvil for en chauffør i op til fire perioder og går ind for to perioder på alt 12 timer.



Hvad angår antallet af køreskiver, som chaufføren skal medbringe i køretøjet, afviste Parlamentet et tidligere forslag om, at der skulle være køreskiver for 28 dage. Konsekvensen heraf er imidlertid, at Parlamentet støtter transportministrenes holdning, der siger, at man skal medbringe køreskiver for indeværende uge 15 dage - en skærpelse i forhold til i dag, oplyser DTL

Reglerne for pauser skal forblive, som de stort set er i dag. Det vil sige, at det overlades til chaufføren at afgøre, hvornår hvilet skal tages indenfor 4,5 timers køretid, og der skal skabes en fleksibilitet for langturschauffører i relation til afvikling af kompensation for reduceret ugentligt hvil ,ligesom Parlamentet ikke mener, at der skal være et yderligere krav om, at køretiden skal holdes inden for 56 timer om ugen. Dog skal reglerne for arbejdstid overholdes.

Efter Parlamentets opfattelse skal indførelsen den af digitale takograf udskydes til tidligst 5. august 2006 for så vidt angår produktion af køretøjer og til 5. august 2007 for køretøjer, der tages i brug første gang, påpeger DTL.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.25