Fra hardware til software
De positive takter for transportbranchen i 2004 ser ud til at forsætte ind i 2005. Transportarbejdet vokser dels på grund af en gunstig udvikling i samfundsøkonomien, dels på grund af den øgede samhandel, der følger med globaliseringen. Men samtidig fortsætter de strukturelle omvæltninger i erhvervet, hvor fokus på den traditionelle transportydelse viger til fordel for komplette logistik-løsninger.
En udvikling der allerede har forvandlet den danske søfartsindustri, hvor antallet af danskere der er beskæftiget bag skrivebordene i shippingbranchen for længst har overgået antallet af danskere med dæk under fødderne.
Den forvandling forventes at brede sig til resten af den danske transportbranche.
- Bredt set, er de tilbagemeldinger vi har modtaget fra den danske transport- og logistiksektor i første kvartal, ganske positive. Det ser ud til at det højere aktivitetsniveau har bidt sig fast, siger direktør Michael Svane, HTS.
Færre lastvogneHTS? konjunkturfornemmelse underbygges blandt andet af højere eksport og import i januar 2005 end samme måned sidste år. Lastbilsalget ligger også over niveauet sidste år. Der blev ganske vist indregistreret færre lastvogne i februar end i januar. Men sammenligner man de 366 nyindregistreringer i årets korteste måned med tallene for februar 2004, så er der sket en stigning på 14 procent.
Men samlet set er antallet af dansk indregistrerede lastvogne faldende. Det ses bl.a.
i den internationale trafik. Transport-Tidende har fået lov til at smugkigge hovedkonklusionerne i ITDs konjunkturundersøgelse for lastbiltrafikken ved landegrænsen i 1. kvartal.
Dansk indregistrerede lastvogne udgør nu kun en tredjedel af de lastvogne, der kører over landegrænsen i Sønderjylland eller sejler over Femern Bælt. Tysk indregistrerede lastvogne udgør nu tæt på 35 procent af grænsetrafikken, og dermed er danske lastvognes førerposition tabt.
En ukendt andel af de tysk indregistrerede lastvogne ejes reelt af danske transportvirksomheder, der har udflaget lastvognsflåden til gunstigere omkostningsvilkår syd for grænsen.
- Det er formentlig en udvikling, der vil fortsætte i de kommende år. Hvis virksomhederne skal bevare deres konkurrenceevne, så er de nødt til at placere produktionsapparatet, dér hvor omkostningsniveauet er lavest, vurderer underdirektør Poul Bruun, ITD.
Han påpeger, at det ofte er ganske beskedne ændringer, der er afgørende for, hvor den optimale placering af produktionsapparatet findes.
- Det kræver kun små ændringer af omkostningsstrukturen, før det kan blive interessant at flytte til et andet land. Derfor vil vi formentlig se, at virksomhederne fremover vil være langt mere mobile, fortæller Poul Bruun.
Det stiller krav om stor fleksibilitet i virksomhederne
- Virksomhederne skal besidde et højt kompetenceberedskab, hvis de skal overleve i en sådan mobil fremtid. Og det kræver gode ledelsesværktøjer, hvilket formentlig er en af grundene til at der investeres kraftigt i it-værktøjer i øjeblikket, siger Poul Bruun.
Transportens softwareI HTS spår direktør Michael Svane transportsektoren en lys fremtid, men med fokus på salg af logistikløsninger.
- Man kan sige, at branchens fremtid ligger i software i stedet for hardware. Der er en stigende efterspørgsel efter logistik-ydelser og her har Danmark en styrkeposition med et forholdsvis højt kompetenceniveau i speditionserhvervet, siger Michael Svane, som påpeger, at en sådan forvandling kræver viden:
- Kompetenceudvikling og uddannelse er helt afgørende for om det lykkedes, siger Michael Svane.
-----