23948sdkhjf

Uden fornyelse ingen fremtid

Årets ITD-generalforsamling ? der for første gang blev afholdt i ITD?s nye flotte domicil FDE Service Center Padborg ? bød på en markant formandsberetning, der tegnede bar-ske fremtidsudsigter for de medlemsvirksomheder, der ikke forstår at tilpasse sig et mar-ked, der er under konstant forandring.

- Vores evne til at forholde os til forretningsudvikling, kompetence, videndeling og netværk, grænseoverskridende samarbejde, uddannelse og innovation bliver afgørende for, hvor-dan vi klarer os fremover. Der bliver ikke plads til virksomheder, der ikke løbende fornyer og tilpasser sig, sagde Mogens Therkelsen og fastslog:

- De kommende år byder på store udfordringer til foreningens medlemmer og stiller store krav til hver enkelt af os i relation til vor omstillings- og tilpasningsevne. Globaliseringen, internationaliseringen, voldsomme strukturændringer, stigende omkostninger i form af vej-skatter, det nye arbejdstidsdirektiv og en lang række andre faktorer vil yderligere øge kra-vene til os.

Sådan sagde ITD?s formand Mogens Therkelsen på foreningens generalforsamling, lørdag den 19. marts 2005 i Padborg. Over 150 medlemmer og gæster overværede generalfor-samlingen i ITD?s nye domicil, FDE Service Center Padborg.

Myndighedkrav

Mogens Therkelsen fremhævede den lange række af myndighedskrav i ind og udland, der ænder vilkårene for erhvervet. Herunder EU?s nye bestemmelser om regulering af chaufførernes arbejdstider, der snart bliver en del af dansk lovgivning. Arbejdstidsdirektivet fastsætter den ugentlige arbejdstid til højst være 60 timer, men den gennemsnitlige ugent-lige arbejdstid må højst udgøre 48 timer opgjort over et halvt år.

- De nye arbejdstidsdirektivregler betyder store ændringer for den måde, transportørerne hidtil har disponeret chaufførerne på, sagde Mogens Therkelsen.

ITD har udført udredninger og analyser sammen med en række medlemsvirksomheder, og resultaterne herfra viser, at en stor del af de nye krav kan imødekommes ved en ændring af turplanlægningen. De nye regler vil ændre chaufførlogistikken markant og vil eksempel-vis nødvendigøre, at der byttes chauffør undervejs.

Mogens Therkelsen understregede, at de nye arbejdstidsregler er et faktum og det derfor er nytteløst at ærgre sig.

- Det gælder om for alle i transportsektoren at udnytte og bruge den nye lovgivning på den bedst mulige måde.

Et nyt forslag fra justitsminister Lene Espersen om ændrede bødesatser ved overtrædelse af køre-hvile-tids-bestemmelserne, fandt Mogens Therkelsen meget betænkeligt.

- Fra ITD?s side hilser vi det velkommen, at bødernes størrelse nu relaterer sig til overtræ-delsens grovhed. Vi er dog meget betænkelige ved det ekstremt forhøjede bødeniveau i lovudkastet. Som et enkelt eksempel vil jeg nævne, at en chauffør, der mister tre diagram-ark, står til en bøde på 9.000 kr. og ubetinget frakendelse af kørekortet. Konsekvensen for vognmanden af tre mistede diagram-ark er en bøde på 18.000 kr., sagde Mogens Ther-kelsen.

Den tyske vejskat fik også et skud for boven, selv om det satellitbaserede system ser ud til at fungere bedre, end mange havde frygtet.

- ITD har hele tiden ment, at det er uhensigtsmæssigt, at hvert enkelt land etablerer sit eget vejskatsystem. Det burde i stedet være EU, der stod for rammerne og teknikken for vejskatsystemer i Europa, så vi ikke risikerer at stå med et hav af forskellige løsninger til skade for dagligdagen, sagde Mogens Therkelsen.

Han udtrykte glæde over, at det synspunkt har opbakning hos det luxembourgske for-mandskab, der nu søger at få etableret en fælles europæisk løsning. Mogens Therkelsen efterlyste også direkte adgang til transportvirksomhedernes egne kundekonti hos maut-konsortiet Toll Collect af hensyn til virksomhedernes behov for kontrol og dokumentation ved viderefakturering af regningen fra Toll Collect, der i dag kun ankommer en gang om måneden.

Han påpegede desuden, at det tyske afgiftssystem er unødvendig tungt rent administrativt, da 25 procent af indtægterne går til driften af systemet.

Mogens Therkelsen nævnte også den digitale takograf, der skal erstatte den mekaniske køreskriver.

Praktiske værktøjer

ITD?s adm. direktør Jens I. Petersen tog et mere praktisk udgangspunkt i sin beretning og redegjorde for ITD og FDE?s omfattende arbejde, for at støtte medlemsvirksomhederne med løsningsværktøjer i forbindelse med eksempelvis arbejdstidsdirektivet, vejafgifter og den digitale takograf.

Han fortalte på generalforsamlingen, at foreningen er i færd med at udarbejde informati-onsmateriale om den digitale takograf til både chauffør og vognmand.

- ITD deltager også i udviklingen af undervisningsmateriale med henblik på, at alle er bedst mulig rustede til det digitale kontrolapparat, sagde Jens I. Petersen.

Han redegjorde for foreningens aktiviteter. Blandt andet kom han ind på netværksgrupper og ITD?s virksomhedsbesøg.

- Etablering af netværk har en høj prioritet i vores arbejde, sagde Jens I. Petersen.

- Sidste år gennemførte netværksgruppen om Østeuropa således en udbytterig studietur til Polen og Tjekkiet. Flere af virksomhederne er efterfølgende konkret gået i gang med initia-tiver i nogle af de nye EU-lande.

Penge tilbage

Gennemgangen af ITD?s regnskab viste en fortsat sund og stærk økonomi i både ITD og FDE. Byggeriet af det nye domicil på ved Lyren i Padborg holdt budget, og derfor fandt bestyrelsen det rimeligt, at medlemmerne fik tilbagebetalt 25 procent af deres kontingent for 2004. Et forslag der blev vedtaget enstemmigt på generalforsamlingen.

Generalforsamlingen tog afsked med næstformand gennem ni år Jens Sørensen, Egtved, der ikke genopstillede ikke til bestyrelsen. I stedet nyvalgtes Johnny Amtoft Nielsen, Hu-rup, hvis vognmandsvirksomhed i øvrigt blev valgt til Årets ITD-virksomhed.

Joan Hansen, Herning og Jørgen Rørby Johansen, Herluf Magle blev genvalgt uden mod-kandidater.

Årets ITD-medarbejder blev Karen Marie Kellmann fra Peter Fogtmann A/S i Tinglev, hvor hun begyndte som elev for 24 år siden og har varetaget stadigt voksende opgaver med engagement og en positiv indstilling. Hun har blandt andet siden elevtiden løbende delta-get aktivt i implementeringen af informationsteknologi i virksomheden.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.08