Videnpiloter, videntransportører og videnkøbere
Du kender sikkert typerne fra din skoletid:
Ham, der altid vidste alting. Hvor han så havde den viden fra, var derimod ikke altid lige klart, han kunne allerede det i skoletiden, som mange af os først i voksenlivet har erkendt, at netværk er vigtigt, både for at samle viden op, bruge den og videresende den. Mange netværk kan være ganske effektive videntransportører.
Og så er der hende, den lidt belæste og stille type, der var vældig god til at selv at hente information, gå på biblioteket (det var før internettet !), og ikke mindst analyse og bruge resultaterne i skoletiden. Velforberedt og en guldgruppe af viden. Typen behøver ikke nødvendigvis at være en hun, men min erfaring er, at denne gruppe indeholder mange hunner.
Og så er der endelig ham den smarte, der bare altid havde svaret parat, og hvad han ikke selv vidste, hentede han bare andre steder fra. Han købte viden, som han så selv brugte til eget formål. Og i sådan et spil skal der bekendt være både en køber og en sælger. Jeg husker tydeligt viden-sælgeren i min skoleklasse, han havde selv en vis basisviden (nutidens videnproducent), og med en god alliance med hende den lidt stille type, tilpassede han et produkt, der så blev videresolgt. Produktet var meget ofte svarene på en opgave, og prisen var i god tid før afleveringsfristen overkommelig, stigende til det klart ublu søndag aften, før mandagens afleveringsfrist.
VidenkøberneOg hvem var så videnkøberne - nok de fleste af vi andre i klassen, dog med en lille variant, at såfremt man i god tid havde sit ?viden?produkt klar, kunne man selv være en vidensælger.
Allerede i skoletiden lærte man, at viden har værdi. Man kan så engang i mellem undre sig over, at man ikke forholder sig klarere til dette i nutidens (transport)virksomheder.
Et centralt spørgsmål kan være, hvordan man udvikler, henter, får, udnytter, omsætter og viderebringer viden i virksomheden, så denne konkurrencemæssigt og økonomisk kommer i førertrøjen.
Fra en nyligt afholdt konference ?fra rekrut til general? her på Transportbranchens Uddannelsescenter stillede vi skarpt på de krav, der er til fremtidens virksomheder og ledelsen af disse. Blandt vores foredragsholdere havde vi en repræsentant fra en transportkøbervirksomhed, logistikchef Ole Thomsen fra JYSK. Blandt hans gode råd til transportørerne i relation til de krav, de stilles fra transportkøberne, vil jeg specielt fremdrage de punkter, der nok kan give anledning til tanker omkring, hvad det er en for viden, den fremtidige transportvirksomhed skal besidde.
Og hvilke krav til viden og knowhow vil en fremtidig transportvirksomhed skulle besidde for at kunne leve op til de mål, som Ole Thomsen i sit eksempel fra JYSK fremhæver. Der er ingen tvivl om, at der er stor forskel på den viden, der vil skulle være til stede i de to eksemplificerede virksomheder. Og skal transportørerne - som jo er meget ønsket af transportkøberne - flytte sig fra kasse A ?den traditionelle transportør? til kasse B ?den opsøgende/udviklende transportør? skal der klart en ny viden til i virksomheden.
Som transportør ? men absolut ikke alene forbehold denne - kan man spørge sig selv om, hvordan man kan hente og bruge viden. Den findes næppe én opskrift, der vil kunne passe til alle personer og virksomheder, men derimod en helt vifte af forskellige muligheder. Måske endda så mange, at man taber modet, før man går ind i jagten.
Et netværkEn mulighed for at erhverve sig ny viden uden at skulle udvide egen medarbejderkreds eller virksomhed vil være at indgå i et netværk af andre virksomheder, så man tilsammen vil få opbygget en videnbank, hvor 2 2 kan blive til mere end 4. Jeg ved, at der fra brancheorganisationer m.fl. er fokus på mulighederne i netværksdannelse, og jeg vil kraftigt opfordre alle til at besøge og høre om de forskellige muligheder på transportorganisationernes fællesstand på transportmessen i hal J1.
Står man overfor at udvide egen virksomhed, eller ønsker at få en egentlig videnmedarbejder ind i virksomheden, vil jeg anbefale at se nærmere på ?videnpilot? ordningen. En mulighed for at få udviklet nye ?produkter? i sin virksomhed, hvor man ved ansættelse af en højtuddannet medarbejder - en videnpilot ? kan se på muligheder i ny teknologi, opdyrkning af nye markeder, forbedring af arbejdsgange i virksomheden osv. Man kan i en periode på op til 12 måneder få et tilskud på 10.000 pr. måned til løn til videnpiloten. (se www.videnflytterud.dk www.tu-dk.dk
VidenkæderEn tredje muligheder er at uddanne og videreuddanne sig selv og sine eventuelle medarbejdere. Også her er der mange muligheder, og jeg vil som uddannelsesmenneske sige, at der er meget godt at vælge imellem. Vi fra Transportbranchens Uddannelsescenter vil ikke kunne tilbyde dig hvad som helst, men vi vil meget gerne hjælpe dig videre på vej til den helt rigtige (videre)uddannelse.
Indenfor transportbranchen snakker man meget om transportkæder - hvad med at lave en videnkæde, der kan bruges af såvel dig selv, som den virksomhed, du ejer eller arbejder i. En kæde har som bekendt mange led, jeg vil skitsere et par stykker af videnkædens mange udviklingstrin, som vi alle er vedhæftet i et eller flere led:
Videnforbeholdne vidennysgerrige videnbevidste videnefterspørgere
Videnkøbere videnforbrugere.
-----