23948sdkhjf

Vinterdæk til to hele vintre

IVALO, FINLAND ? Det var næsten for koldt, da Michelin præsenterede koncernens nye avancerede vinterdæk nord for polarcirklen, i midten af marts. En tung lastbil presser normalt snekrystallerne til is, men med en morgentemperatur på den kølige side af minus 22 grader celsius, er de fine krystaller rigeligt hårdføre.

Vinterdækket XDN 2 Grip er specielt designet til lastvognens trækkende hjul, der ubetinget er den mest slidsomme og krævende placering på et lastvogstog. Det betyder kortere levetid og hidtil jævnt aftagende vejgreb. En ligning, som Michelin mener at have ophævet delvist med XDN 2 Grip, der angiveligt har 25 procent længere levetid og som har 15 til 30 procent bedre vejgreb, når to tredjedele af dækmønsteret er slidt af, end forgængeren.

Michelins kunder har længe efterspurgt længere levetid på dæk til drivakslen. Vinterdæk har her traditionelt kun kunnet holde halvanden vintersæson, med uhensigtsmæssige udskiftningsterminer til følge. Den øgede levetid på XDN2 Grip betyder, at dækket formentlig kan holde to vintre ifølge Michelin.

Columbusæg

Michelin har øget mønsterdybden til 23,95 millimeter. Tilsyneladende et indlysende Columbusæg, men det har krævet hovedbrud i Michelins designafdeling. Et så dybt mønster betyder normalt, at de enkelte mønsterblokke bliver for ustabile. Det vil sige, at blokkene bliver vredet skæve under belastning, så en del af kontaktfladen løfter sig fra vejunderlaget. Følgen er mindre vejgreb og ujævnt slid. Mønsterblokkene bliver simpelthen runde i kanterne med reduceret vejgreb, øget vejstøj og forringet brændstoføkonomi til følge.

Michelins løsning består af to ting. Dels den såkaldte dobbelt-bølge teknologi (double-wave), hvor et tredimensionelt bølgemønster nede i mønsterrillerne griber ind i et tilsvarende mønster på den modstående gummiblok og låser blokkene sammen. Dermed har Michelin bevaret den nødvendige stabilitet, trods mønsterets forholdsvis store dybde.

Andet trin består af en såkaldt ?raindrop? ? en skjult mønsterrille, der først kommer til syne når det overliggende dækmønster er slidt af. Det genskaber så at sige dækkets mønster og dermed vejgreb, lige før det forsvinder.

Michelin har testet XDN 2 Grip siden november på et testanlæg uden vor Ivalo i den nordlige Finland og det var her på en nedlagt rævefarm, at dækproducenten præsenterede det nye vinterdæk for den nordiske transportpresse.

Testture på forskellige testbaner med enten snedækkede veje eller ren is, herunder baner med stigninger på fire og syv grader, viste at XDN2 dækket vejgreb virker noget nær uforandret uanset om dækket er helt nyt eller næsten slidt ned.

Der var bred enighed blandt de fremmødte motorjournalister om, at forskellen mellem et nyt og et slidt dæk - eksempelvis ve start på stigning ? var så lille, at den er tæt på umærkelig.

XDN 2 Grip er ikke designet til kørsel på ren is eller i dyb sne, men er et allround vinterdæk, der er optimeret til de omskiftelige vejforhold i Europa fra Alperne og nordover.

XFN 2 Antisplash

Michelin introducerede også et nyt vinterdæk til forakslen: XFN 2 Antisplash ? et dæk, der reducerer højden lastvognstogets vandsprøjt på våd vej, der er det fremherskende føre på europæiske vinterveje. Det forbedrer udsynet bagud for chaufføren og mindsker generne for de øvrige trafikanter.

Dækket anvender også den såkaldte double wave teknologi og byder på en forlænget levetid, øget vejgreb og er angiveligt mindre sårbar over for skader.

Michelin har dog ikke øget mønsterdybden som på XDN 2 Grip, da de specielle stabilitetskrav i mønsteret på de styrende hjul ikke tillader et sådant kunstgreb.

Michelin oplyser, at højden af den generende ?vandtåge? omkring lastvogne reduceres med op til fire gange. Et forhold som ikke bare vil forbedre lastvognens image hos de øvrige trafikanter, men også spare vognmanden for rengøring.

Michelin fortalte ved pressekonferencen, at koncernen var overrasket over betydningen af det reducerede vandsprøjt. Dækket ? der dæmper vandsprøjtet ved en såkaldt deflektorring på ydersiden af dækket ? har været testet i praksis af en række udvalgte vognmænd. Her var tilbagemeldingen klar: færre vognvaske sparer tid og penge.

Begge dæk leveres fra august 2005.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078