23948sdkhjf

Gyldne tider for rederibranchen

Scan-Trans, der er en af sværvægterne inden for global søtransport af vindmøller og vindmøllevinger, satser nu på megatransporter af en anden type. ? Vi har kastet os over specialtransporter af meget store enheder, nemlig hele det centrale modul til raffinaderier, der behandler naturgas, - selve hjertet til anlægget, så at sige. Transporterne kræver meget forberedelse og planlægning, men der er et stigende behov for den type transporter, som i dag har hele verden som marked.

15 meter bred rampe

- Det nye er, fremhæver Lars Juhl, - at vi har tilpasset udstyret, så vi er i stand til at tilbyde kunderne en forenklet transport af moduler til naturgas-raffinaderier. Vi har købt to tungløftskibe, såkaldte Module Carriers, af det hollandske rederi Unifleet i oktober sidste år, og selvom de er 20 år gamle, er de perfekte til transport af Cold Box Modules, som vi kalder enhederne til gasraffinaderierne. Foruden at de er væsentligt billigere i anskaffelse end at bygge nye. Den store fordel er, at skibene har et vejrdæk på 15 x 73 m, en hækrampe på 15 x 7 m, der har en kapacitet på 400 ton, hvilket gør det muligt at slæbe modulet ombord i ét stykke. Taipan Scan og Thor Scan, der er enkeltskrogs tørlastskibe, har en temmelig lille dybgang, hvilket betyder, at de kan komme ind i selv mindre havne og losse modulerne, så den efterfølgende transport til destinationen bliver så kort som muligt.

SPMT-er tager over

Når skibet har sejlet lasten til nærmeste havn, foregår losningen på samme nemme måde ved, at enhederne rulles fra borde enkeltvis. Nu tager SPMT?en ? ( Self Propelled Module Transport) ? over. Det er en motoriseret platformstrailer med tætsiddende aksler og hjul, der kan justeres hydraulisk i alt 60 cm op og ned, så platformen, der bærer den tunge last, altid er så godt som vandret, - også selv om transporten foregår nedad bakke.

- Vi er netop nu (medio marts, red.) på vej med en meget stor last moduler til Darwin i Australien, fortæller Lars Juhl. - Udskibningshavnen var Sagunto i Spanien, og de tre moduler blev fremstillet på havneområdet i Sagunto, fordi det var umuligt at transportere dem fra fabrikken, der ligger i Tyskland. Modulerne vejer henholdsvis (A) 620, (B) 580 og (C)188 ton, og (A) måler 26,5 x 14,4 x 19,5, (B) 18,5 x 14.4 x 18,3 og (C) 31 x 6 x 6 ? alle mål er i meter, - til sammenligning er Københavns Rundetårn ligeså højt som (C)-modulet er langt, - så det er stort. Normal fart for skibet er 14 knob, men under denne transport var den gennemsnitlige hastighed reduceret til 12, hvilket betyder, at sejltiden til Darwin er omkring 30 dage. Vi er i konstant satellitforbindelse med skibet, hvilket var med til at forhindre en katastrofe, da den tropiske cyklon ?Ingrid? hærger omkring Darwin netop nu, hvor skibet ankommer. Cyklonen, der er kategori fem (højeste gruppe/Red) har en vindstyrke på 79 m/sekundet. Skibene er med megalasten på dækket designet til at kunne klare 7,5 meter høje bølger, men da Darwin desuden er en tidevandshavn med cirka fem meters vandstandsforskel to gange i døgnet, besluttede vi ? især på baggrund af cyklonens hærgen ? at rulle enhederne fra skibet ned på en pram for derefter at blive transporteret på en SPMT den sidste korte afstand til raffinaderiet i udkanten af Darwin. Vi er glade for, at vi fik afværget, at skibet sejlede direkte til Darwin, især fordi den alternative rute kun betød en forsinkelse på et par dage.

Omfattende forberedelser

Da kunden kom til os for at høre, om vi kunne påtage os opgaven, havde vi indkøbt skibene, og vi vidste, de var velegnede. Opdragsgiveren spurgte, hvor meget skibet maksimalt kan håndtere, fordi transporten bliver forholdsvis billigere jo større enheder, det kan rumme, og derfor bygges Cold Boxene faktisk efter skibets størrelse. Den største Cold Box på 620 ton stod på 24 ben og den næststørste på 16. Det var cirka 25 ton vægt per ben og afgav et kæmpetryk på skibet. Derfor designede en skibsingeniør i alt 40 load spreaders, eller vægtfordelere, i stål, for at sikre, at enhedernes vægt blev fordelt bedst muligt. Lasten blev svejset fast og surret med kæder, der er fremstillet i Belgien. Den totale svejsesøm er omkring 300 meter, hvilket giver et fingerpeg om lastens størrelse og vægt, og derfor blev vægtfordelerne placeret med stor omhu inden for 1 cm?s nøjagtighed.

- Forberedelserne tog lang tid ? og var forbundet med meget arbejde. Det tog os for hver enkelt enhed en hel dag at placere de spansk producerede vægtfordelere korrekt, og under lastningen måtte skibets ballasttanke justeres ved at pumpe omkring 1.000 ton vand fra de bageste tanke til de forreste, for at undgå at skibet fik slagside. Forberedelserne har i alt kostet rederiet omkring 1.5 millioner kroner, men nu har vi gennemført transporten og er klar til at tilbyde nye kunder den samme service.

Forhøjet sikkerhed

Transport af Module Cold Boxes til søs er stigende i antal, og vore skibe er med de brede ramper særdeles velegnede, især når der er tale om transport af enheder, der er så tunge, at de ikke kan løftes ombord. Vi satser stenhårdt på sikkerhed, når vi arbejder. Inden vi startede transporten fra Sagunto til Darwin, havde skibsingeniøren regnet med en bestemt sikkerhedsmargin, som vi så udvidede med 25 procent, og for Scan-Trans har der været tale om en prestigeopgave, der i høj grad vil forbedre vore muligheder for at ekspandere og investere i yderligere tonnage. Der er på verdensplan et marked for transportproduktet, idet der er en lang række virksomheder, der leverer turn-key projekter til raffinaderier, blandt andet det svensk-schweiziske samarbejde ABB og det stærkt internationale, San Fransisco-baserede Bechtel Inc., der er en af verdens største ingeniør- og anlægsvirksomheder i dag.

Specielle specialtransporter

Vi regner med at vokse ved hjælp af mund-til-mund metoden, fortsætter Lars Juhl, der er 36 og har været i søfart siden 1989. Den bedste form for markedsføring er, at det bliver kendt ude i verden, at vi er i stand til at påtage os så specielle opgaver som global transport af Module Cold Boxes ? ved siden af transport af vindmøller, som har været vor væsentligste aktivitet de senere år. Shippingmarkedet er generelt historisk højt i øjeblikket, og selvom oliepriserne er fulgt med op, er der gode muligheder for at vokse sig større, siger Lars Juhl, hvis valgsprog er: ?today?s quality, tomorrow?s recommendation.

Scan-Trans Chartering K/S, der ejes af Lars Bonnesen, Christian Mønsted og Lars Juhl, har i dag en omsætning på ½ milliard kroner, to egne og 25 skibe på charter på verdenshavene. Rederiet i alt 52 medarbejdere fordelt på elleve lande.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062