Netværk og samarbejde
Transportmarkedet stiller skærpede krav til både udøvere, kunder og myndigheder. En markant tendens er udviklingen mod færre og større kunder og mod kunder, der ønsker at samarbejde med færre transportører, som kan mere og helst det hele.
På myndighedssiden er udviklingen bl.a. karakteriseret ved de udfordringer, der følger af indførelsen af vejafgifter i flere lande og gennemførelsen af EU?s arbejdsmarkedsdirektiv samt de nye muligheder, EU udvidelsen har skabt. Det er udfordringer, som kræver be-slutninger og handlinger hos transportvirksomhederne.
Såvel Danmark som mange andre lande er karakteriseret ved at have en meget stor andel af små og mellemstore de såkaldte SMV?er.
Et af svarene på udfordringerne er derfor, at transportvirksomhederne skaber kritisk mas-se. Det kan ske ved at arbejde tættere sammen to og to eller i større netværk, som til-sammen opfylder de øgede krav fra markedet, kunderne og myndighederne. Der vil såle-des være behov for blandt andet bedre styring af samarbejdsformerne, udvikling af nye samarbejdsmodeller, udvikling af fælles teknologiske platforme, optimering af ressource-udnyttelsen, yderligere internationalisering af netværkene samt nye samarbejdsområder, som f.eks. teknologiudvikling, kompetenceudvikling eller markedsudvikling.
Fordele ved udvekslingFormaliserede netværkssamarbejder har spillet og spiller fortsat en betydende rolle. Men der er også tradition for mere uformelle samarbejder mellem transportvirksomheder for bedre at kunne matche kundernes behov og for at udnytte transportmateriellet bedre. Hertil kommer, at mange transportvirksomheder nyder betydelige fordele af, at ledelse og medarbejdere udveksler erfaringer, får nye impulser og henter inspiration ved at være medlem af forskellige netværk, erfa-grupper, foreninger og brancheorganisationer.
Selvom der i transportbranchen således er en lang tradition for samarbejde og etablering af netværk på kryds og tværs, er der imidlertid behov for også at overvinde nogle af de barrierer, der hidtil har hindret en optimal udvikling af netværk.
Det var blandt andet baggrunden for, at Dansk Transport og Logistik (DTL) og Internatio-nal Transport Danmark (ITD), med Institut for Transportstudier som underleverandør, sammen med Trafikministeriet i efteråret 2002 indledte et samarbejde med henblik på at forbedre transportvirksomhedernes grundlag for udvikling gennem samarbejde og net-værk.
Store pilotprojekterFørste fase af samarbejdet afsluttedes med udsendelsen af en håndbog og en samling best practice eksempler fra transportvirksomheder, som har udviklet sig gennem netværk og øget samarbejde. Der var fokus på resultaterne på et seminar på transportmessen i Herning i marts 2003. Siden da er der arbejdet videre med udvikling af grundlaget for transportvirksomheders netværksdannelse og samarbejde, bl.a. i en fase 2, hvor hovedak-tiviteten bliver gennemførelse af en række pilotprojekter.
Der nu udvalgt foreløbig tre pilotprojekter, hvoraf de to falder inden for temaet forretnings-udvikling og det sidste inden for temaet chaufførlogistik. De tre projekter er:
o
Udvikling af kompatibelt it overvågnings- og positioneringssystemo Optimering af kørsel med containere
o Dele-chaufførpulje, løn som variabel omkostning og optimering af arbejdskraft.
Pilotprojekterne vil blive nærmere belyst på et par seminarer på transportmessen i Her-ning, der starter onsdag den 6. april.