Mere fart på Gedser-Rostock
Den 1. februar satte rederiet Scandlines farten op på ruten Gedser?Rostock. Det skete efter, at de to færger ?Prins Joachim? og ?Kronprins Frederik? gennemgået en omfattende modernisering.
Stærkere motorer, der samtidig er mere økonomiske, betyder, at sejlplanen er forbedret meget til gavn for såvel passagerer som fragtkunder. Overfartstiden for færgerne, der sejler hver anden time mellem Danmark og Tyskland, er nedsat fra hidtil 120 minutter til nu kun 105 minutter, fremhæver Scandlines
Samtidig øges kapaciteten på ruten både med hensyn til fragt og passagerer med ca. 20 procent som følge af de flere færgeafgange. På færgerne er der plads til maksimalt 250 personbiler/en fragtkapacitet på 700 lastmeter samt op til 1390 passagerer. Omfattende moderniseringer i eksempelvis de to færgers restauranter betyder desuden, at der er bedre komfort og service om bord.
Scandlines, der er blandt udstillerne på Transport 2005 i Messecenter Herning, har investeret i alt ca. 225 millioner kroner i ombygningen af de to færger og havneanlæggene i Gedser.
- De hurtigere overfartstider betyder, at ruten Gedser?Rostock bliver endnu mere attraktiv, efter at motorvej A20 mellem Lübeck og Rostock blev færdigbygget i slutningen af sidste år. For ferierejsende og fragtfirmaer på denne strækning betyder det, at rejsetiden mellem København eller Sverige og Tyskland nu bliver ca. to timer kortere, lyder det fra rederiet.
Store stigninger i lastbiltrafikI det hele taget har Scandlines haft et fint 2004. På godstransportområdet oplevede rederiet store stigninger i antallet af overførte lastbiler. Her steg trafikken med hele 7,5 pct.
Selv om Gedser-Rostock ruten ikke oplevede stigning i passagertallet,.steg antallet af lastbiler med 10 pct. Helsingør-Helsingborg kommer stadig tættere på trafiktallene fra før broåbningen i 2000. I 2004 steg antallet af transporterede biler med 6,7 procent til næsten 1,5 mio. personbiler. Også antallet af lastbiler steg med 6,1 procent
På Scandlines ruter Sassnitz-Trelleborg og Rostock-Trelleborg er især lastbiltrafikken steget kraftigt med samlet 16 procent til i alt 153.000 lastbiler. Størst var stigningen på Sassnitz-Trelleborg med 21,4 procent. Stigningerne skyldes i høj grad den stigende godstrafik til og fra Østeuropa.
-----