23948sdkhjf

Terror øger fokus på farligt gods

Terrorfaren har for længst ført til forandringer i transportsektoren. Det gælder nu også for ADR Konventionen, der kom i en ny udgave ved årsskiftet, hvor reglerne for transport og håndtering af farligt gods og farlige stoffer, blandt andet er ændret med hensyn til terrorsikring.

- I den nye udgave af ADR Konventionen, som fastsætter kravene til transport af farligt gods ad vej, er mange regler ændrede, og jeg kan kun opfordre til, at virksomhederne sætter sig ind i disse ændringer hurtigst muligt og sørger for, at de og deres medarbejdere lever op til dem, udtaler koncernudviklingsdirektør Jan Holmbach Henriksen, Trotters A/S i Kolding.

Trotters A/S, der tilbyder rådgivning og uddannelse inden for sikkerhed for mennesker og miljø, er naturligvis at finde blandt udstillerne på Transport 2005 i Messecenter Herning.

Overgangsperioden mellem den gamle og den nye udgave af den internationale ADR Konvention strækker sig frem til udgangen af juni 2005, og den officielle danske udgave af den nye konvention foreligger endnu ikke - på trods af at den gælder pr. 1. januar 2005.

- For at give virksomhederne det bedste udgangspunkt for at leve op til reglerne har vi produceret vores egen udgave af ADR Konventionen, fortæller Jan Holmbach Henriksen.

Sø og luft

Også for transport ad søvejen er der kommet nye regler i form af den såkaldte IMDG Code, og det nye regelsæt indeholder mange restriktioner i forhold til tidligere.

- Der er blandt andet særlig grund til at være opmærksom på de ændrede regler i forbindelse med sammenpakning af forskelligt gods i containere. Hvis reglerne ikke overholdes, kan der være risiko for, at containeren strander i en fremmed havn og ikke kan komme videre, før den er blevet pakket om, siger Jan Holmbach Henriksen.

Også reglerne for transport af farlige stoffer og farligt gods ad luftvejen er ændret pr. 1. januar i kraft af den nye version af IATA DGR bestemmelserne.

- Her stilles blandt andet skærpede krav til uddannelse, idet alt personale, der kommer i forbindelse med gods - både farligt og ufarligt - samt sikkerhedspersonale, der kontrollerer passagerernes adgang til områderne, skal have gennemført en uddannelse i håndtering af farligt gods. Tidligere gjaldt uddannelseskravene kun for personer, der bevidst håndterede farligt gods. De nye regler skal sikre, at dem, som kommer i kontakt med det ubevidst, også er klar over risikoen. Alt sammen for at øge den almene sikkerhed for almindelige mennesker, siger Jan Holmbach Henriksen.

Eget ansvar

Trotters udviklingsdirektør påpeger, at opbevaring og håndtering af farligt gods, er den enkelte virksomheds eget ansvar.

- Myndighederne er pålagt at føre kontrol med, om en virksomhed opbevarer eller producerer farlige stoffer, men der foretages ikke kontrol af, om de virksomheder, der afsender farligt gods, nu også lever op til uddannelseskravene. Derfor er der al mulig grund til, at virksomhederne selv undersøger, om deres medarbejdere er klædt på til blandt andet den nye terrorsikring. For det er virksomheden, eller specifikt dens ledelse, der drages til ansvar, hvis reglerne ikke er overholdt, siger han.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078