Uddannelse skal løfte branchens omdømme
Der var bekendtgørelses-ros og genvalg til styregruppen i KranBlok på årsmødet
Selv der var en anelse ris til styregruppen for resultatet med den nye bekendtgørelse om særtransporter på KRAN BLOKs årsmøde først i marts, lød der dog primært ros for indsat-sen.
DTLs næstformand, vognmand Jørgen Egeskov, der er indehaver af Vamdrup Special-transport og som bl.a. er formand for Vejle Amts Vognmandsforening og tidligere medlem af styregruppen i KRAN BLOK ERFA, sagde under årsmødet:
- Jeg vil gerne give udtryk for min anerkendelse af det store arbejde, som styregruppen har lagt i forhandlingerne om den nye særtransport-bekendtgørelse. Man skal huske på, at der er tale om mange interessetimer, som de pågældende har brugt helt uden at få en krone for arbejdet.
- Der har været lidt undertoner fremme om, "hvorfor fik I ikke det og det med". Men jeg ved hvor svært det er, når man skal have noget igennem, sagde Jørgen Egeskov.
I sin beretning kom styregruppens formand Frank Segall Esbjerg, bl.a. ind på, at et bedre omdømme for transportbranchen står højt på ønskelisten.
- Vi og vore chauffører er meget synlige, Derfor er det uddannelse og gode chauffører, der skal til for at give os et godt omdømme. Heldigvis har der kun været meget få uheld med særtransporter, sagde han og kom også ind på mange af problemerne i den del af bran-chen, som omfatter special- og sværgodstransporterne:
- Det er svært at argumentere med myndighederne, når politiet blot kan trække dokumen-tation frem for, hvordan det i virkeligheden forholder sig. Det ses jo ved deres tungvogns-kontroller, hvor der stadig går fisk i nettet.
Et problematisk forhold, som blev trukket frem var det sværgodsforbud, der på grund af varmen blev udstedt sidste sommer. Nogle oplevede, at det var forbudt at køre med svær-godstransporter, selv om det i deres del af landet måske var overskyet eller regnede. An-dre fik aldrig informationer om forbudet, så de ikke havde muligheder for at overholde det.
Svenske restriktionerEt andet varmt emne i formandens beretning, var de svenske myndigheders håndhævelse af reglen om, at kraner, der ikke er godkendt i Sverige, ikke må arbejde i landet. En regel der rammer mange danske transportvirksomheder hårdt.
Frank Segall sagde, at man har undersøgt grundlaget for reglen og der ikke er noget i ve-jen for at de enkelte EU-lande kan have sådanne regler. Styregruppen fortsætter dog med at arbejde for en løsning, som gør det muligt også at arbejde i Sverige med kraner, der er monterede på danske lastvogne. Undervejs i debatten om spørgsmålet, blev der fra for-samlingens side også spurgt, om det gjaldt både af- og pålæsning af eget læs og monta-geopgaver eller blot montageopgaver.
Dette kunne der ikke svares klart på, fordi man endnu ikke kender de svenske regler helt til bunds. Vognmand Torben Rafn fra Sommersted kom dog også med en kommentar:
Hvad har vi EU til, hvis ikke netop de tager sig af den slags forhold, spurgte han.
Uholdbar sagsbehandlingEt andet spørgsmål som interesserede forsamlingen var forholdene med udstedelses af tilladelser til kørsel med blokvogne uden for det klassificerede vejnet. Det er et problem, der virkelig er blevet aktuelt, efter at den nye udstedelsesprocedure er startet.
Nu er det politiet, der skal spørge vejmyndighederne, om der kan køres på den påtænkte rute. Det giver problemer, fordi det kan være svært for politiet at få fat i de personer, som forvalter dette område.
Tidligere var det noget, som tilladelsesansøgeren selv skulle klare. Lige nu betyder det ofte, at vognmænd, som f.eks. om eftermiddagen modtager en ordre på flytning af en tung og bred entreprenørmaskine inden klokken syv næste morgen overhovedet ikke kan komme af sted med maskinen før måske først dagen efter. Det er ikke holdbart.
Men som der blev sagt fra styregruppens side, så må man forvente at sagsbehandlingen efter et stykke tid vil finde et naturligt leje, og man håber også på, at de vigtigste veje fra det blå vejnet og til alle havne og industriområder m.v. snarest muligt bliver klassificeret.
Målet er selvfølgelig, at alle veje i Danmark skal klassificeres, men det ligger ikke lige rundt om hjørnet. Man har dog tiltro til, at dette forhold vil blive væsentlig bedre med am-ternes bortfald og de kommende udvidelser af kommunerne.
Mange flere følgebilerEmnet følgebil blev som sædvanligt også omtalt. Man har tiltro til at de nye regler på dette felt vil blive sat i kraft en gang i løbet af årets sidste halvdel. Her var der også kommenta-rer til at der skal følgebil på mange flere transporter end tidligere. Et svar til det lød også her; Kig på de omgivende lande. Ofte skal der eskorte på de brede transporter ved langt mindre bredde end i Danmark. Samtidig skal man ikke regne med at få opfyldt alle sine ønsker ved en sådan forhandling, der er jo tale om to parter ved et forhandlingsbord.
Behov for mobilfax der kan printe på begge sider
Interne hos politietDe nye transporttilladelsers udseende var også et varmt emne på årsmødet. Som en vognmand sagde, så kan der nu kun være to transporttilladelser på en rulle fax-papir, hvis man f.eks. har en mobilfax.
De nye tilladelser fylder ikke mindre end syv sider. Vognmanden sagde videre, at nu er tiden inde til at man får mobilfax, der kan printe på begge sider af papiret.
På spørgsmålet om, hvorfor styregruppen ikke havde kæmpet imod den omfangsrige tilla-delse, lød svaret fra direktør Ivar Dahl Nielsen:
- Efter to møder, trak politiet dette ud af arbejdsgruppens område, fordi man mente, at det var et rent internt anliggende hos politiet. Så det har vi i KRAN BLOK ERFA ikke haft no-gen indflydelse på.
Fuldmægtig Hans Skat fra DTL, der er sekretær for KRAN BLOK ERFA kom med en kommentar til indførelsen af de nye tilladelser med de mange sider:
- Fra politiets side har der været et stort ønske at opnå så stor ensartethed som muligt, så alle chauffører på specialtransporter og følgebilsførere har mulighed for at sætte sig ind i den aktuelle transports vilkår. Der barsles dog allerede med en minimering af antallet af sider på tilladelsen, oplyste Hans Skat, som efterfølgende kom med en opfordring til med-lemmerne om at få samlet op på alle de løser ender, der er opstået efter indførelsen af den nye bekendtgørelse.
- Det er vigtigt at få de løse ender frem i lyset så myndighederne også kan se problemerne så der kan blive gjort noget ved dem, sagde han.
Under debatten kom direktør Jørgen Rørby Johansen, Dansk Specialtransport i Herluf-magle også med et par kritikpunkter. Bl.a. at myndighederne burde rydde op i nogle af problemerne.
- Alt for mange forhold sejler bare der ud af. Vi skal som transportører have orden i tingene mens myndighederne ikke behøver at have det. F.eks. er det berømte kort på www.trafikken.dk endnu ikke tilgængelig. Og når det er snevejr, er det helt umuligt at komme ind på denne side, fordi alle trafikanter på grund af vejret har behov for at se på siden.
KRAN BLOK er klarStyregruppen fremlagde på årsmødet et forslag om en ekstra kontingentindbetaling på 1.000 kr. ved næste opkrævning, et forslag der efter en mindre diskussion blev vedtaget. Dette beløb skal opkræves til en styrkelse af gruppens pengekasse, så man har råd til at føre en eventuel principiel retssag, hvis forhold i den nye bekendtgørelse om særtranspor-ter skulle give anledning til en sådan sag.
- Hvis vi først venter, til der opstår en sag, så vil det være for sent at skulle til at spørge medlemmerne sagde Frank Segall. Hvis ikke der bliver brug for den ekstra sum, så kan vi måske springe en opkrævning for et af de kommende år over, sagde han. Forslaget blev vedtaget.
Styregruppen fortsætter uændretDe tre medlemmer af styregruppen, som var på valg, fortsatte alle. Direktør Ivar Dahl Niel-sen fra Torben Rafn & Co. A/S i Sommersted, Direktør Jørgen Hald fra Lastbilcentralen A/S i Ballerup samt direktør Peter Fournaise fra P. Fournaise A/S i Fredericia, havde alle i forvejen meddelt at de var villige til genvalg. Peter Fournaise indtrådte i KRAN BLOKs sty-regruppe i stedet for Claus Bøje, der i oktober 2004 på grund af jobskifte forlod OM Trans-port A/S og dermed også sin plads i styregruppen. Fra forsamlingen blev direktør Jørgen Rørby Johansen fra Herlufmagle også foreslået som medlem af styregruppen, men opnå-ede ikke valg.
Som suppleanter valgtesJens Johannesen, fra Johannesen Kran & Maskintransport i Hvidovre, Hans-Christian Schaumann, Hans-Christian Schaumann Transport A/S i Gud-bjerg samt Erik Sandholt fra Bøgesvang Krantransport i Lunderskov.
KRAN BLOK ERFAs medlemsskare er vokset med syv nye medlemsvirksomheder inden for det sidste års tid.
-----