23948sdkhjf

Her er en fragtbil med moderne ladopbygning

Lav indstigning i førerhuset og ny ladopbygning gør livet lettere for fragtmændene - standardisering og specialisering på én gang

Lav indstigning i førerhuset og ny ladopbygning gør livet lettere for fragtmændene - standardisering og specialisering på én gang



Samtidig med at man standardiserer mere og mere, ser det alligevel ud til, at udviklingen inden for fragt- og distributionsvognene går i retning af mere specialiserede lastbiler - mål-rettet til det, de skal bruges til.

Det gælder i høj grad denne Månedens Køretøj, der er en ny Mercedes AXOR II 1833 op-bygget med et nyt fragtmandslad fra Brdr. Plagborg ApS.

Denne AXOR, der er sidste skrig fra Mercedes, er en såkaldt low line, der har førerhuset lavt placeret. Det er en helt rigtig løsning til en fragt og distributionsvogn, hvor chaufføren måske skal ind og ud et halv hundrede gange i løbet af en dag.

Samtidig er den nye fragtvogn forsynet med et S-førerhus, der er lidt forlænget. Helt nøj-agtig med 18 cm. En løsning der er meget moderne i dag. Af hensyn til chaufførens velbe-findende vælger man ikke den absolut korteste udgave.

Det er også vigtigt at der er god plads, så sædet kan køres tilbage. Med luftaffjedring på begge aksler, er der både tænkt på et højt komfortniveau for chaufføren, samt muligheden for at kunne tilpasse højden på ladet til forskellige rampehøjder.

Opdateret AXOR

Motorbestykningen må siges at være meget fornuftig med 326 hk. Med denne effekt bør vognen kunne klare en ikke al for stor og tung påhængsvogn. AXOR gennemgik som be-kendt en kraftig og meget tiltrængt opdatering i efterårs. Det ses jo også bl.a. af det for-hold, at denne AXOR har en ny gearstang, der er forbundet med gearkassen ved hjælp af hydraulik, så man undgår unødig støj i førerhuset fra en raslende gearstang. Vognen er opbygget i et samarbejde mellem Mercedes-forhandler Ejner Hessel A/S og Brdr. Plag-borg ApS i Lindved. Vognen skal foreløbig anvendes til udstillingsbrug, så potentielle kun-der kan se og prøve den som fragtmandsvogn.

Flot og funktionel ladopbygning

Selve ladopbygningen består af en typisk fragtmandsløsning, i form af et alu-lad, der på afstand ligner de fleste fragtmandslad, som vi kender dem i dag. Men når man kommer tættere på, kan man dog hurtig se, at der er sket noget.

Dette Plagborg-lad har ingen synlige hængsler i siden. De er placeret indvendigt i kanten i bunden af siderne. Det er virkelig en flot løsning.

Dernæst er ladet forsynet med indvendige surringer i bunden. Et udstyr der har været sav-net længe specielt til fragtmands- og distributionsbiler.

Det er jo de færreste vognmænd, der i dag drømmer om at anskaffe sig en ny gardintrailer - uden at få den leveret med de obligatoriske surringsøjer i bunden.

Men sådan har det ikke været med fragt og distributionsforvogne. Nu er der dog ingen kæ-re mor. Kørekortene smutter nemlig, hvis man bliver standset i en kontrol, og godset ikke er forsvarligt surret fast.

Surringsøjerne er placeret i en udskæring tæt ved kantskinnen. Når surringsøjet ikke be-nyttes ligger det nede under bundpladen, så det ikke er i vejen og løftevogne m.v. uden hindring kan passere hen over.

Når der er brug for at surre trækkes øjet lige op og krogen fra den ene ende af et bånd sættes i surringsøjet. Sådan skal det bare være. Den tid hvor man ikke lige kunne komme til at surre godset fast er hermed forbi.

Konstruktionen med surringsøjet er lavet som en ny kantrammeprofil, der er udviklet af Hydro Aluminium i Hedensted, der producerer og sælger aluminiumsprofiler til ladprodu-center.

Den berømte fragtmandslem

Bunden i ladet er en 40 mm selvbærende skridsikker plade, forsmækken er konstrueret i fuld højde - også i aluprofiler. Stolperne er rigtige Kinnegreb-stolper og brædderne over de 80 cm høje sider, er også aluprofiler. Til at dække siderne er der monteret et presennings-gardin i begge sider og taget er konstrueret som en selvbærende enhed i aluprofiler med gennemsigtig presenning oven over.

Som et meget smart udstyr er der lavet tre beslag, der kan sættes op efter behov. De tre beslag kan benyttes til at transportere nogle få lange emner som rør eller lignende, der kan hænge oppe i højden. I bagenden er der en Z-lift og øverste en smart topklap, udsty-ret med en teleskopcylinder, som kan holde klappen op i vandret niveau, så der er fri ad-gang ved læsseoperationer.

Den berømte fragtmandslem er der selvfølgelig også. Den er placeret i den bagerste del af den bagerste side i venstre side. Her kan man lige åbne og let komme til for eksempel småpakker uden at skulle sænke læssebagsmækken ned.

Fragtvognen er forberedt til at kunne køre med påhængsvogn. Der er monteret et på-hængsvognstræk og lys og luft er ført ud med en fornuftig placering af koblingerne.

Højt finishniveau

Generelt er der tale om et godt valg i form af et miks mellem en ny lastvognsserie med lav indstigning og en meget flot opbygning, som ladet fra Brdr. Plagborg repræsenterer.

Selv om der kommer mange fine opbygninger fra udlandet, så får de svært ved at nå op til niveauet på et lad som dette.

Det er virkelig en moderne lastvogn med en ladopbygning der har et højt finishniveau.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.064