Navigationssystem integreret i Dynafleet
På messen viser Volvo Lastvogne som noget nyt et navigationssystem som ekstra-udstyr i fabrikkens lastvogne.
Selv fortæller Volvo, at et navigationssystem integreret i Dynafleet længe har stået højt på kundernes ønskeliste. Navigationssystemets let anvendelige farvedisplay giver chaufføren mulighed for at vælge den mest optimale rute til nye destinationer, og han kan undgå steder med f.eks. vejarbejde eller trafikuheld.
- Arbejdsmiljøet bliver mindre stresset, og det gør chaufføren mere sikker i trafikken. haufføren undgår at køre forkert, og det sparer tid og brændstof. Det gør vognmandens omkostninger mindre, og kunden er tilfreds, når varerne kommer til tiden, siger Per-Anders Grösfjeld, der salgsdirektør for Dynafleet hos Volvo Lastvogne.
Med og udenNavigationssystemet er en tilpasning af VDO Dayton systemet og findes i to versioner: Integreret i Dynafleet eller som selvstændig installation i lastvogne uden Dynafleet. Den integrerede version kan udveksle informationer med Dynafleet og deler flere komponenter såsom GPS antennen og det indbyggede pop-up navigationsdisplay med Dynafleet systemet. Den selvstændige version har separat antenne og display.
Volvos navigationssystem har åben systemarkitektur. Det betyder, at andre systemer, såsom teleløsninger og andre hjælpemidler, kan kobles sammen med navigationssystemet, og dermed øge funktionaliteten. Desuden er alle navigationssystemets komponenter tilpasset Volvos lastvogne, hvilket betyder let installation og høj driftssikkerhed, fremhæver producenten
Kortene opdateres løbende
Navigationssystemets digitale kort indlæses ved hjælp af en dvd eller cd, afhængig af størrelsen på det område, der skal dækkes. Kortene opdateres kontinuerligt. Desuden vises steder, der kan være af særlig interesse langs ruten. Værksteders beliggenhed og kontaktinformationer, tankstationer, restauranter og hoteller er ligeledes vist på kortet.
Navigationssystemet anvender GPS teknologi. Der er også et gyroskop, som registrerer bevægelse og hastighed til at udregne lastvognens position. På den måde kan chaufføren stadig få præcis vejanvisning i tunneller og andre områder, hvor GPS signalet ikke kan trænge igennem.
- Tilgængeligheden i et navigationssystem er afgørende. Chaufføren skal vide, at systemet altid finder den rigtige vej, uanset om satellittens signal midlertidigt er utilgængeligt, siger Per-Anders Grösfjeld.
Ud over selve navigationsfunktionen kan systemet også kobles til RDS-TMC trafikinformation. Ved hjælp af dette kan chaufføren advares om bilkøer eller vejarbejde og få forslag til alternative ruter.
-----