23948sdkhjf

Gør tingene rigtigt

Ung vognmand bag Årets Transportvirksomhed 2005 i Hovedstadsregionen

Ung vognmand bag Årets Transportvirksomhed 2005 i Hovedstadsregionen



M. Larsens Vognmandsfirma A/S gør ikke meget væsen af sig selv på hjemmeadressen på Vibeholmsvej i Brøndby. Kun rækkerne af kongeblå komprimator-biler afslører, at her ligger en ikke helt lille vognmandsvirksomhed med fokus på renovation og affaldstransport.

Beskedenheden præger også den lille lave og hvide administrationsbygning, hvor ti ansatte holder styr på en flåde på 80 lastvogne og omkring 140 chauffører og medhjælpere.

Indenfor sidder virksomhedens adm. direktør Claus Barslund, 35, bag et skrivebord i første geled.

- Vi gør ikke så meget i titler her, siger den unge vognmand med et skuldertræk, da Trans Inform spørger til stillingsbetegnelsen.

Da hovedstadsregionens kandidat til finalen i Årets Transportvirksomhed 2005 blev udpeget i slutningen af februar, faldt valget på M. Larsen Vognmandsfirma A/S. Claus Barslund ligger ikke skjul på, at anerkendelsen luner.

- Prisen er et skulderklap til både chauffører, medhjælpere og administration. Det er altid rart, når der bliver lagt mærke til hvad man går og laver. Positiv respons er altid velkommen, siger Claus Barslund.

Han understreger samtidig, at Årets Transportvirksomheds ikke kun er en anerkendelse i erhvervet, men rækker udenfor.

- Jeg håber at prisen som helhed er med til at sætte positivt fokus på branchen, i stedet for at al omtale handler om store, tunge og støjende lastvogne. Transport er meget andet og fortjener et bedre renomme, siger Claus Barslund.

Miljø og IT

Hovedaktiviteten er som nævnt renovations- og affaldshåndtering for såvel offentlige som private virksomheder. Bilparken består af 45 til 50 renovationsvogne, mens resten udgøres af container-biler, kranlastvogne, sættevognstrækkere og en håndfuld mindre kassevogne, der anvendes til transport af kemikalieaffald.

Claus Barslund anslår at mellem 60 og 70 procent af aktiviteterne ligger på renovations- og affaldsområdet, mens resten er almindelig vognmandskørsel.

Dansk Transport & Logistik fremhævede blandt andet M. Larsen Vognmandsfirmas fokus på miljø og IT.

Claus Barslund lægger ikke skjul på at fokus på miljø hænger naturligt sammen med aktiviteterne på renovations- og affaldsområdet.

- Der har i de sidste 10 år været meget fokus på miljø hos både offentlige og private virksomheder, og de stiller stadigt større krav til transportørerne. Derfor valgte vi, at blive ISO-certificeret inden for miljøområdet for snart fire år siden. Primært af konkurrencehensyn. Hvis vi skal være konkurrencedygtige i fremtiden, så kræver det, at vi kan dokumentere, at vi har styr på de her ting over for kunderne, siger Claus Barslund.

Netop renovation og affaldshåndtering har undergået et skarpt udskillelsesløb i Hovedstadsområdet i de senere år og markedet er i dag domineret af forholdsvis få og store udbydere.

Hvad kan vi gøre bedre

- De store byder ind på alle opgaver og de udgør en meget stærk modspiller, som vi skal op imod hver gang en opgave er i licitation. Det er en stor udfordring for en forholdsvis lille virksomhed. Derfor er vi hele tiden nødt til at overveje, hvad kan vi gøre bedre og anderledes end de andre. Vi kan ikke gå ud og dumpe prisen på en aftale, som løber over flere år, men vi kan prøve at være stærkere på ISO-certificering, service og kvalitet, siger Claus Barslund.

Han forudser at udskillelsesløbet spidser til i forbindelse med Kommunalreformen, der vil skabe meget større offentlige enheder, som vil stille betydeligt større krav til udbydernes kapacitet.

- Det er afgjort den største udfordring for os i de kommende år. Men det vil formentlig betyde et øget fagligt niveau hos de offentlige kunder og det kan være en fordel for os, vurdere Claus Barslund.

På IT-området har M. Larsen Vognmandsfirma blandt andet kørt med computerterminaler i de biler, der indsamler industriaffald i de sidste to år. Terminalerne er udrustet med trykfølsomme skærme, der giver chaufførerne adgang til opdaterede kørelister, ordrer med relevante data - blandt andet kort og GPS-navigation. Til gengæld får administration løbende overblik over hvor langt bilerne er nået og kan informere kunderne om forventet ankomst.

- Det betyder også, at vi har bedre dokumentation over for kunderne, fortæller Claus Barslund.

Stort generationsspring

M. Larsen Vognmandsfirma blev stiftet i 1947 af Claus Barslunds morfar Mogens Larsen, der drev virksomheden indtil 1995.

Claus Barslund er uddannet landmand. Men umiddelbart efter uddannelsen var overstået gik dengang 20-årige Claus Barslund ind i morfarens virksomhed, der kørte med 10 til 12 biler, som vognmandsføl i 1990.

- Vi gennemførte så et generationsskifte over de næste fem år, og jeg overtog virksomheden i 1995. Det gik meget gnidningsløst, nok fordi vi sprang en generation over, så der ikke var den traditionelle far-søn konflikt. Jeg fik lov til at muntre mig med alt det, jeg havde lyst til - selvfølgelig under kyndigt opsyn, fortæller Claus Barslund.

Han har ikke fortrudt karrierespringet fra traktor til lastbil.

- Jeg vil aldrig have fået det samme muligheder og udfordringer, som jer har her, siger Claus Barslund.

Selv om lighederne mellem landbruget og vognmandserhvervet ikke fylder tykke bøger, så indeholdt uddannelsen mange elementer inden for økonomi og virksomhedsdrift, som Claus Barslund har taget med sig.

- Og så fik man en masse erfaring med at klare problemerne selv. Når man arbejder på landet, så er det ikke altid, der står hjælp klar. Den egenskab kunne man godt efterlyse hos mange af de elever vi har haft her, siger Claus Barslund.

Løbende uddannelse

M. Larsen Vognmandsfirma har løbende to chaufførelever under uddannelse og direktøren lægger stor vægt på rekrutteringen af nye medarbejdere.

- Det bliver en stadigt større udfordring at skaffe kvalificeret arbejdskraft. Chaufførjobbet betragtes ofte som lavstatus og lønniveauet ligger lavt. Derfor kræver det en aktiv indsats, hvis vi skal kunne rekruttere de rigtige medarbejdere i fremtiden, siger Claus Barslund.

Privat er han gift og har en søn på fire år og en datter på et år. Han lægger ikke skjul på, at det af og til er svært at få arbejde og familieliv til at passe sammen.

- Der er nogen lange dage ind i mellem og så kunne man godt ønske at døgnet havde 33 timer. Men jeg er blevet bedre til at sprede mine arbejdstimer og holder mine weekender fri efter jeg har fået børn.

Da Trans Inform spørger Claus Barslund, hvad kåringen til Årets Transportvirksomhed i Hovedstadsregionen betyder for ham personligt, tænker han længe:

- I hverdagen kan man godt komme i tvivl om det man går og laver nu også er det rigtige. Kåringen er en tilkendegivelse, der bekræfter, at noget gør man rigtigt, siger Claus Barslund.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078