23948sdkhjf

Flådestyring som alle kan forstå

EutelTRACS flådestyringssystem ekspanderer kraftigt i Europa. Ved årsskiftet var der over 30.000 aktive anlæg i Europa.

EutelTRACS flådestyringssystem ekspanderer kraftigt i Europa. Ved årsskiftet var der over 30.000 aktive anlæg i Europa.



På trods af en rivende udvikling indenfor GSM telefoni, fortsætter det satellitbaserede flådestyringssystem EutelTRACS sin fremmarch i Europa. Med over 500.000 aktive anlæg i verden, er EutelTRACS så absolut det mest udbredte system til flådestyring. Det oplyser Knud Hansen Kommunikation.

Systemet, der oprindeligt kommer fra San Diego, har en del år på bagen. Helt tilbage i 1988 blev de første EutelTRACS anlæg produceret hos QUALCOMM i San Diego, og i 1991 blev systemet introduceret i Europa. På det tidspunkt var der hverken mobilnet eller mobilfax, så det var en revolution indenfor mobilkommunikation og positionering.

Prisen på hardware til bilerne var i de første år høj, men for et par år siden blev der udviklet en ny type hardware (IMCT) til bilerne. Et salgstal på næsten 2.000 anlæg i Europa i sidste kvartal af 2004 fortæller, at der dermed også skete en udvikling på prissiden, lyder det fra Knud Hansen selskabet som også peger på, at prisen på udstyret og forbrugspriserne i daglig drift er selvfølgelig vigtige parametre, der skal overvejes ved køb.

En anden ting, der er mindst lige så vigtig, er udvikling, funktionalitet og service på produktet. Det er altafgørende, at produktet udvikler sig i takt med ønskerne fra brugerne, og er lavet på en måde, der gør det forståeligt for alle.

Udviklingen er de seneste par år gået stærkt indenfor mobilkommunikation, EutelTRACS er stadig i front. Blot for at nævne et par eksempler er SensorTRACS, Pre-filled Macro blevet standard i de nye anlæg, og WEB løsning til Track and Trace er også muligt.

En lille chip

SensorTRACS er en lille chip, som løbende aflæser omdrejninger og hastighed, efterfølgende får man et godt billede af chaufførens kørselsmønster, køretid og ikke mindst tomgangstiden. Med nutidens brændstofpriser, og et timeforbrug på 3 - 4 liter brændstof, på de fleste større lastbiler ved tomgang, er det ikke en uvæsentlig sidegevinst ved EutelTRACS.

Pre-filled Macro er genbrug af data fra kontoret, når chaufføren modtager sine kørselsinstruktioner på displayet, overføres de relevante data som kundenavn, kunde nr. tur nr. ect. direkte fra den modtagne meddelelse. Derved spares chaufføren for megen indtastning, og risikoen for fejlindtastning minimeres, når dataene igen skal bruges i det administrative system.

Pre-wiring for EutelTRACS, er på trods af en del bilfabrikanters egen udvikling af flådestyringssystemer nu også muligt. Det betyder, at man fra starten bestiller sin nye lastbil med ledningsnet til EutelTRACS, og dermed er monteringen begrænset til fastgørelse af enheden og tilslutning af et stik.

Web-hverdag

Web-løsninger både med kommunikation og positioner, er også blevet hverdag for EutelTRACS' kunder. Her kan man selv oprette login for øvrige bruger herunder kunder og samarbejdspartnere, og tilføje de relevante biler til Track and Trace.

I grundpakken for EutelTRACS sendes der timepositioner til fast pris i hele dækningsområdet, så der kommer ikke nogen ubehagelige overraskelser fra teleudbyderen, oplyser Knud Hansen Kommunikation A/S, der markedsfører EutelTRACS i Skandinavien.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079