Transporterhvervet bør være ved godt mod
I hvert fald set med regnskabsaktuelle DSV/DFDS briller, - og det gælder både nationale som internationale transporter.
Koncernchef Kurt K. Larsen ser heller ingen uoverstigelige økonomiske vanskeligheder i den umiddelbare fremtid for det danske indenrigsmarked:
- Vi har i øjeblikket i Danmark en relativt pæn økonomi - med fornuftig vækst - en pæn efterspørgsel og et rimeligt forbrug, og det er mit indtryk, at vi også har relativt god økonomi i selskaberne i transporterhvervet. Sådan som jeg oplever det, vil det danske indenrigsmarked i det store hele ikke blive genstand for større forandringer i den nærmeste fremtid. Markedet vil konsolideres, speditørerne overtage flere og flere transportopgaver, og der er en risiko for, at de mindre vognmænd vil blive underleverandører til de større transportorganisationer.
- Den situation har vi allerede i dag, - fortsætter Kurt Larsen, - og vognmændene føler presset dagligt, et pres som jeg mener vil vokse, fordi der vil komme billigere transportprodukter fra Østeuropa og nye spillere fra de europæiske lande, som med andre forhold og vilkår vil få en del af markedet.
Det bliver fremtiden- Sådan tror jeg fremtiden bliver. Og forholdene står faktisk ikke til at ændre. Vi har en gang for alle bekendt os til tanken om ét stort fælles marked - også inden for transporterhvervet - og må derfor acceptere de forskellige forhold, der nu engang findes i de enkelte medlemslande. Det giver ingen mening at ændre den overordnede beslutning, vi traf i oktober 1972, og forsøge at bevare landenes nationale karakteristika. I dag har vi EU og en fælles sag, - så må vi også acceptere tingenes tilstand og indordne os under de forhold, det medfører.
- Konjunkturerne i det nordlige Europa er generelt fine i dag, hvilket især smitter af på selskaber, der beskæftiger sig med landevejstransport. Markedet ser godt ud i Norge, forholdene er lidt sværere i Sverige for tiden, mens Finland til gengæld er bedre nu end det har været i flere år. Danmark har meget fine konjunkturer, og god vækst, mens lande som Frankrig og Tyskland slæber efter med henholdsvis svag vækst og 0-vækst. Men det ændrer ikke ved den kendsgerning, at den europæiske landevejstransport i dag kører mange penge hjem i Europa, og at en række af de virkeligt store - som Deutsche Post og TNT for eksempel - har virkeligt fine tal, selv om de i overvejende grad stammer fra mail.
Gamle tunge EU-lande- Når det er sagt er der en anden parameter, der også gør sig gældende. Og det er forskellen i vækstpotentiale mellem de gamle, lidt tunge EU-lande og de nye østeuropæiske stater. I Østeuropa er der et langt større potentiale for vækst, end vi har i størstedelen af de oprindelige medlemsstater. Og vækst genererer altid mere transportarbejde, - så med væksten fra Østeuropa og globaliseringen in mente mener jeg, vi går et godt år i møde.
Set med europæisk optik.
- Globaliseringen er kommet for at blive. Den bør ikke opfattes som noget negativt, for den vil sammen med den forudsigelige vækst fra østen bidrage til, at især sø- og luftfragt vil stige i omfang. Vi ser det allerede i dag, hvor de store aktører på det europæiske marked, der beskæftiger sig med sø- og luft - os selv inklusive - har klaret sig særdeles godt. Og udviklingen vil fortsætte med mere af det samme: jo mere globalisering med outsourcing af produktion til Østeuropa, Hviderusland og Kina, der kommer, jo mere transport vil det medføre på verdensmarkedet og i Europa, og det er ikke noget vi tror, det er noget vi allerede nu ved vil ske.
Landevej størstDSV/DFDS aflagde årsregnskab fredag den 4. marts. Resultatet er opjusteret i årets løb, og det ser godt ud. - Vi synes vi er gode til at tjene penge, sidste år over 300 millioner kroner i Danmark alene.
- Landevejstransport er vores bedste disciplin, dernæst sø- og luft og endelig logistik, som vi kalder Solutions.
- Det sidste segment er lidt sværere, men det skal nok komme, lover koncernchefen for DSV/DFDS, der med sine 8.000 medarbejdere og en årsomsætning i 2004 på XX (indsættes fredag) er på størrelse med ABX og Geodis, men er noget mindre end Schenker.
-----