Efterlyser fjernbetjening
I Jylland er der nu fem rundkørsler, der er indrettet så meget lange sværgodstransporter kan få åbnet en bom i hver ende og derefter køre lige igennem. En sjette rundkørsel af typen er netop på tegnebordet - men systemet er ikke uden problemer
Umiddelbart er det en meget fornuftig løsning. Men en del af følgebilsbranchen ønsker systemet forbedret med en fjernbetjent løsning. Bommene i de pågældende rundkørsler administreres af firmaet Gunnebo Protection A/S i Varde, der faktisk tilbyder sådanne løsninger i andre sammenhænge.
Hos Gunnebo Protection kan følgebils-firmaerne og transportfirmaerne i dag købe adgangskortkort efter godkendelse hos vejdirektoratet. Men i branchen lyder der fra flere sider beklagelser over, at man skal holde stille før rundkørslerne, før føreren kan åbne bommen i den ene ende med sit magnetkort.
Det kan skabe store køer bag den lange transport til skade for for trafiksikkerheden.
I stedet ønsker flere derfor en fjernbetjent løsning, som det ifølge Gunnebo Protection naturligvis er teknisk muligt at levere - og som virksomheden har gode erfaringer med andre stedet.
Løsningen ville betyde, at følgebilsføreren så vil kunne åbne rundkørslen fra sin førerplads. Imidlertid er det i dag sådan, at bommen også lukkes manuelt. Er bommene ikke lukket igen indenfor 30 minutter efter en gennemkørsel, så overføres der en alarm til Gunnebo, der efterfølgende ringer til den pågældende følgebilsvirksomhed, og anmoder dem om at køre tilbage og lukke.
Kan de ikke det, så sørger Gunnebo for at få lukket. Det kan ind imellem betyde at firmaet skal have en vagt ud, og det kan koste op til 1500 kr.
En hård behandlingVi har forelagt problematikken for Gunnebo
Tekniker Jens G. Nielsen siger til Trans Inform:
- Bommene bliver til tider udsat for en utrolig hård behandling af dem, der åbner og lukker dem. Materiellet kan næsten ikke klare de hårde påvirkninger, som det bliver udsat for.
Til spørgsmålet om fjernbetjening siger Jens G. Nielsen:
- Det er selvfølgelig en mulighed, som vi sagtens kan tilbyde. Men det er jo vejmyndighederne, der skal betale, og det er de måske ikke indstillet på.
Leder af teknisk afdeling hos Gunnebo Protection A/S i Varde, Mona Petersen siger supplerende til Trans Inform:
- Vi sælger kortene. En gang om året skal der så ske en opdatering af kortet. Dette administreres og afregnes af Gunnebo Protection som et led i aftalen, og disse omkostninger rummer administrationen på vegne af vejmyndighederne, vedligeholdelse af databaser, opretholdelse af alarmlinier, service på bom-anlægget etc. Der er tale om en lang række omkostninger, så det er bestemt ikke nogen specielt god forretning.
- Omkostningerne hos Gunnebo Protection skal holdes op mod de reducerede beskadigelser af rundkørslerne og kortere transporttid sammenlignet med alternative ruter forklarer direktør Jens Bollerup fra Gunnebo Protection.
- Og hvorfor ikke fjernbetjening. Det er sådan, at man sammen med kortet får en anvisning om hvordan køretøjerne skal placeres sig, hvordan rundkørslen skal spærres af, og at følgebilsføreren skal åbne bommen. Denne instruks vil antageligt ikke blive fulgt såfremt, man bare kunne sidde inde på førerpladsen og åbne bommene. Det er en procedure der er vedtaget sammen med Politiet og vejmyndighederne for netop at tilgodese trafiksikkerheden.
Mona Petersen vurderer, at samarbejdet mellem de relevante partnere glider udmærket, men at en øget automatisering af rundkørslerne naturligvis er en mulighed. Teknisk kan det sagtens lade sig gøre, hvis der kan opnås enighed om dette mellem vejmyndighederne, politiet og transportbranchen.
Bommen går op med stor kraft
Kørselsleder Vagn Sørensen hos Vamdrup Specialtransport A/S har følgende kommentarer til forholdene:
- Det, at bommene bliver udsat for en hårdhændet behandling, skyldes ikke følgebilsførerne eller chaufførerne. Årsagen ligger simpelthen i konstruktionen, hvor der er tale om fire bomme, som lukker op med en stor kraft. Når så det blæser - og det gør det ofte - så er det store kræfter, som frigøres. Kraften hvormed bommene åbner er så stor, at det er livsfarligt at stå i nærheden af bommene. Er man uheldig kan man nemt få brækket et ben. - Når det blæser, og bommene åbnes, er der altid mindst en af bommene, der springer op med et stort brag, siger Vagn Sørensen.
- Første gang vi kørte igennem en disse rundkørsler ude i Esbjerg, havde vi instrueret chaufførerne om, at de skulle tjekke om bommene nu også var lukket korrekt efter de havde været åbnet. Det gjorde chaufførerne også.
Tre dage efter blev vi ringet op af Gunnebo som ville bon'e os for en lukning. De kunne se vi var kørt igennem på det pågældende tidspunkt, og de mente ikke, at vi havde lukket rigtigt. Den regning undgik vi dog, fortæller han og fortsætter;
- I et andet tilfælde, da bommene ikke fungerede, ringede jeg til Gunnebo og fik en omstillingsdame i røret. Da jeg bad om at blive stillet om til en tekniker, fik jeg at vide, at det kostede 800 kr. Det tog vi senere op med Gunnebo på et senere tidspunkt, som siden har frafaldet også dette gebyr. Jeg skulle jo trods alt kun informere om at bommene ikke virkede, og så have en løsning på det.
Lad dem stå åbne imens
- Jeg spurgte om ikke vi kunne få et telefonnummer som vi kan ringe til døgnet rundt, hvis bommene ikke fungerer. Det har vi aldrig fået noget svar på. Her hos Vamdrup Specialtransport A/S har vi et specielt problem med passage af en rundkørsel med bomme: Vi kører ofte intern transport af meget lange vinger. Det betyder, at vi fire til fem gange i timen passerer den samme rundkørsel. Det svarer til at hver tolvte minut skal rundkørslens bomme åbnes og lukkes. Det er simpelthen opslidende for chaufførerne, når de skal gøre det en hel dag og flere dage i træk.
- Man skal tænke på, at mens bommene åbnes og lukkes, spærres der af for den øvrige trafik, og det giver stor trafikale gener. Derfor har vi foreslået, at vi kunne lade bommene forblive åbne, når vi kører mange vinger. Men det er man ikke varm på hos Gunnebo, siger Vagn Sørensen.
-----