BAG kræver internetkonto til alle maut-betalere
Tusindvis af lastvogne mangler i mautregnskabet - tyske vognmænd frygter massivt snyd
215 rare maut-millioner - i euro forstås - rullede ned i den tyske statskasse i februar. Hvilket svarer nogenlunde til forventningerne. Men dermed er balladen om den tyske vejskat langt fra forbi.
Formanden for Forbundsdagens trafikudvalg Eduard Oswald har med den tyske vognmandsorganisationen BGL i ryggen krævet, at den tyske regering sikrer, at alle tunge køretøjer betaler deres vejskat, når de kører på motorvejen.
BGL har regnet lidt på antallet af tyske lastvogne - både med og uden OBU. Kun godt halvdelen af de tunge køretøjer i Tyskland er monteret med maut-computren. Men 75 procent af alle maut-betalinger sker via OBU, mens maut-terminaler på tankstationer tegner sig for godt 20 procent og internetbookning sølle tre procent.
Dermed skulle 25 procent af den tyske lastvognspark slet ikke køre på de afgiftsbelagte motorveje - et regnestykke, der ikke hænger sammen, mener BGL. Vognmandsorganisationen frygter at "hullet" dækker over et omgangende snyd med maut'en på bekostning af de virksomheder, der ærligt og redeligt betaler deres motorvejsafgift.
Det tyske lastbilpoliti BAG - der står for kontrollen - har både i januar og februar opgjort snydprocenten til tre procent af de kontrollerede lastvogne og afviser BGL's påstand om omfattende snyd.
En naturlig forklaring kunne være at et stort antal tyske lastvogne vælger motorvejene fra. Flere tyske storbyer melder om markante stigninger i den tunge trafik uden for motorvejene.
Netkonto nuEt langt mere veldokumenteret problem, er at maut-konsortiet Toll Collect kun udsender en specificeret faktura til transportvirksomhederne om måneden.
Derfor kræver det tyske trafikministerium nu, at Toll Collect giver kunderne internetadgang til deres egen maut-konto
I Østrig har vognmændene adgang til løbende at følge posteringerne på deres vejafgiftskonto via internettet. Hos Toll Collect må man pænt vente på en faktura på papir, der ofte ankommer for sent og indeholder mangelfulde kørselsspecifikationer.
Det tyske trafikministerium har erkendt, at det er en uacceptabelt gammeldags afregningsform, som stiller vognmændene urimeligt dårligt, når de skal viderefakturere maut'en til deres kunder.
Derfor kræver trafikministeriet i Berlin nu, at Toll Collect giver den enkelte transportør internetadgang til sin egen konto, og at data for hver enkelt gennemført transport skal fremgå på kontoen.
Ifølge DTL, så forventer det tyske trafikministerium en hurtig netløsning fra Toll Collect - inden for et år.
- Det haster i høj grad med at finde en løsning på problemet med specifikation af fakturaen, som er til meget stor gene for mange transportvirksomheder. Toll Collect har været meget tunge at danse med, men DTL ser frem til, at opkrævningsfirmaet forstår, at den kraftige opfordring fra deres arbejdsgiver - det tyske trafikministerium - er alvorligt ment. Specifikationen skal dels bruges til at kontrollere om fakturaen er korrekt og dels til at dokumentere vejskatten over for kunder, udtaler DTLs cheføkonom Ove Holm, der er medlem af den særlige følgegruppe under EU-Kommissionen, der overvåger indførelsen af vejskatten.
Det netop afholdte møde i følgegruppen var oprindeligt planlagt som det sidste, men gruppen fortsætter for at følge opgraderingen af softwaren i de On Board Units, der er monteret i lastvognene.
OBU-pukkel punkteretDet er dog ikke ren elendighed det hele. Toll Collect meddeler, at alle 1850 godkendte serviceværksteder har On Board Units på lager og den flere uger lange ventetid er fortid Transportvirksomheder, der har ønsket at gøre brug af Toll Collects automatiske maut-system ved montering af maut-computere i lastvognene, har hidtil skulle vente i ugevis på at få en OBU monteret. Men det skal angiveligt være slut nu.
Toll Collect oplyser, at alle godkendte servicepartnere nu har OBU'ere på lager, som kan monteres op opdateres med virksomhedsdata i den takt serviceværkstederne har tid.
-----