Højresvingsulykker skal bremses
Havarikommissionen for Vejtrafikulykker skal nu nærmere analysere årsagerne til ulykker, hvor højresvingende lastbiler er involveret.
En foreløbig rapport fra Havarikommissionen viser, at der i de seneste seks år er sket 219 af den slags ulykker med personskade. 50 blev dræbt, og 172 kom til skade. Over halvde-len er sket i hovedstadsområdet.
Beslutningen om at analysere årsagerne til de uhyggelige ulykker kom frem på et møde i Færdselsstyrelsen, der kom i stand efter en opfordring fra DTL til trafikminister Flemming Hansen om at sætte fokus på årsagerne til ulykker og dødsfald på grund af højresvingen-de lastbiler.
Antallet er stadigt uacceptabelt højt, selv om det 1. oktober 2004 blev obligatorisk at an-vende spejle eller kameraløsninger.
I mødet i Færdselsstyrelsen deltog foruden DTL De Danske Bilimportører, Dansk Cyklist Forbund, 3F, Rigspolitiets
Hvad med ryglænetNår der på trods af de nye spejle på lastbilerne stadig forekommer højresvingsulykker skyldes det måske, at man ikke er opmærksom nok på en vigtigt detajle: Ryglænet
I hvert fald mener Indehaveren af Mosgaard Flytteforretning ApS i Tune vognmand Brian Mosgaard, at det store problem med cyklister og højresving ikke ligger i spejlene, men i hvor langt ryglænet er tilbage på førersædet.
- Hvis ryglænet er langt tilbage og delvis lagt ned, befinder synsfeltet sig bag dørstolpen. Mange lastbilchauffører tror stadig de sidder i deres personbil og har derfor ofte ryglænet til næsten at ligge ned for at kunne slappe af under kørslen. Det går jo fint i personbilen, fordi der er flere vinduer. Men i lastbilerne er der ofte kun vindue i døren og dermed ikke fri udsigt til højre side, siger Brian Mosgaard.
Vognmanden har gjort sine iagttagelser omkring dette problem både hos egne chauffører blandt og forbikørende lastbiler fra andre firmaer.
- Løsningen er at man låser ryglænet på førersædet så det ikke kan lægges så langt bag-ud siger vognmanden.
-----