Vi er på vej op på vinder-podiet
- Transport- og logistikerhvervet går en gylden fremtid i møde.
Intet mindre. Det er tidligere DTL-direktør og nuværende direktør i HTS Michael Svane, som fra sin nye position med et lidt bredere overblik over erhvervene pløjer gennem alle småbekymringer og dag til dag fnidder.
HTS er den næststørste erhvervsorganisation som favner hele handels- og serviceområdet inklusiv spedition, transport og logistik, hvor Michael Svane startede den 1. februar som chef for transport og international afdeling.
I hans optik ser det lyst ud. Ikke uden problemer og bestemt en vej fyldt med krævende udfordringer, men også med en åbning med masser af muligheder for den professionelle transport- og logistik virksomhed.
- Transport- og logistik erhvervet er blandt de sikre vindere i fremtiden, fastslår Michael Svane. Og han har noget af have det i. For hvor truende globaliseringen end tager sig ud på nogle områder, så er den som skabt for transporterhvervet, der altid har været præget af et udsyn.
- Når jeg set fra HTS-side mener, at der er grund en pæn optimisme, så skyldes det jo, at globaliseringen af økonomien og samhandelen betyder mere transport. Selve transportarbejdet vokser på grund af internationalisering, arbejdsdeling, outsourcing og så videre. Det er lige så sikkert som amen i kirken at det øgede aktivitet drypper på transporten. Der bliver simpelthen mere at køre med, fastslår han - selvom han også understreger, at transport er mere end lastbiler og chauffører.
Flot standard- Internationalt set og i forhold til lønniveauet har vi en flot standard. Vi har både kvalitet og iderigdom. Det opvejer andre faktorer, som trækker fra, mener Michael Svane.
Og så er der Danmarks geografiske placering:
- Vi har her en gylden mulighed for at opbygge en position som centrum for handel og transport for hele Nordeuropa og Baltikum. Men så skal de erhvervspolitiske rammer altså også være på plads. Så skal der for alvor tages højde for at transport og logistik er et vinder-erhverv.
- Heri ligger også at vi må have et internationalt udsyn, som lægger vægt på, at reguleringer herhjemme ikke bliver for snævre. Vi skal have løsninger, som er så internationale som muligt og som minimum er europæiske. Det er en selvfølge for os, men det er det altså ikke for alle, påpeger Michael Svane, som vil presse på for at få det det politiske system til fra start at tænke transport ind overvejelserne før de udmøntes i konkret politik
- Transport, logistik og spedition er internationale discipliner, så eventuelle reguleringer, som berører dette felt bør være ligeså internationale.
Set fra helikopterenMen de optimistiske toner fra Michael Svane stammer ikke alene fra et helikopter overblik over de erhverv og de erhvervsvilkår, som HTS-positionen giver. Også konkrete tal peger i den rigtige retning.
- Det tal vi har for virksomhedernes omsætning tyder på, at der allerede er gang i hjulene. Vi har en pæn fremgang, som også bør kunne omsættes i en fremgang i beskæftigelsen. - Der er nok, der skal transporteres, og et professionelt dansk transporterhverv bør kunne være med fremme, påpeger han selv om han ikke er blind for en række umiddelbare vanskeligheder for hans gamle hjertebarn, vognmandserhvervet.
- Vognmandserhvervet står overfor nogle udfordringer både når det gælder strukturen og konkurrence-situationen. Det er en bølge af forandring, som skyller hen over vognmandserhvervet i øjeblikket. Men ser vi bredt på transport og logistik, så går det ganske udmærket i øjeblikket. Og det er jo sådan, at når det går godt for speditionssiden og logistikken, ja så bliver der også gode udsigter for vognmandserhvervet.
- Så hvis vi anskuer det lidt i helikopter-perspektiv, så er det er positivt syn, vi ser og det er også en måde at se helheden i transport og logistik på.
- Vi skal jo møde samfundets berettigede krav. Og det betyder, at vi ikke alene skal være effektive og økonomiske, vi skal også leve op til at levere en hensigtsmæssigt indsats set med politikernes og samfundets øjne, hvor også miljøet spiller ind. Og her er samspillet nøglen. Vi skal ikke se isoleret på de enkelte transportformer men have en multimodal tankegang. Og jeg ved godt at det er lettere sagt end gjort, men netop nu er det afgørende vigtigt, at vi ikke nøjes med tomme ord, siger Michael Svane.
Transportministeriet
Han hæfter sig i den forbindelse ved, at Trafikministeriet nu er blevet omdannet til Transportministeriet
- Jeg ved godt, at nogen siger, at det blot er en flot indpakning, der ikke ændrer så meget. Men jeg ser faktisk gode muligheder i den tankegang, der ligger bag: Trafik er noget som typisk signalerer problemer med togene eller sneproblemer på vejene og den slags. Et transportministerium lyder langt mere positivt og er efter min mening med at understøtte en positiv tilgang til transport- og logistikerhvervet. Og det passer vældig godt ind i tankegangen om, at få erhvervet flyttet frem, når det gælder rammevilkårene og dermed tænkt ind i beslutningsprocesserne, siger Michael Svane
Han har som DTL-direktør kæmpet for at få transporterhvervet placeret i politikernes og embedsmændenes bevidsthed som en seriøs og troværdig medspiller. Og det vil han fortsætte i sin nye position, for det spiller en helt afgørende rolle for et professionelt arbejdende erhverv at blive taget alvorligt i den politiske proces.
- Også selv om man ikke kan få sin vilje hver gang. Det hører med i det politiske spil, at nogen gang vinder man andre gange taber man, påpeger han.
- Men naturligvis kræver det, at hele transporterhvervet forstår at opføre sig seriøst. Et professionelt erhverv har vi kun, hvis alle forstår, hvad det handler om og agerer professionelt. I HTS vil vi sikre transport- og logistik en position som det vinder-erhverv det er, men så kan vi naturligvis ikke gå fra den laveste fællesnævner.
Man han er fortrøstningsfuld i forhold til de professionelle transportvirksomheders muligheder både for at klare vanskeligheder og for at komme virkelig godt af sted i det internationale kapløb om en placering i toppen af den gyldne transportmæssige fremtid - nemlig en plads på vinderpodiet.
Viden og rammer- Men det kræver, at vi herhjemme går målrettet i gang med forskning, indsamling og deling af viden. Vi skal være dagsordensættende, og så må basis være i orden. Forskningsmæssigt kan vi ikke blot bruge udenlandske erfaringer, vi må have noget at bytte med, og vi skal jo tage internationaliseringen så alvorligt, at vi gør os klart, at hjemmebanen skal være på plads, før vi kan sejre på udebane. Det nye er så, at udebanen også bevæger sig ind på hjemmemarkedet. Det ser vi i konkurrence-situationen, og derfor skal vi virkelig være omstillingsparate. Og ikke kun se på, hvilken nationalitet en chauffør har, men på om vi klarer os i det hele taget. Vi skal tænke internationalt hele vejen igennem, siger Michael Svane, som fra sin plads i den gamle børsbygning i København ser dansk transport og logistik som et erhverv på klar vinderkurs.
- Og jeg skal jo gøre mit til at hjælpe rammerne på plads. Men jeg er så heldig at befinde mig særdeles dygtig organisation med nogle af de bedste folk, der overhovedet findes på deres felt, siger Michael Svane.
-----