Det må kunne stoppes
På trods af advarsler, på trods af nye spejle, på trods af en betydelig satsning på færdselssikkerhedsområdet fra vognmænd og chaufførers side.
Derfor er det godt, at alle parter med ansvar på dette område ? både myndigheder, eksperter og aktørerne i trafikken ? går sammen for at få bugt med dette uhyggelige problem. For det må da være til at få has på.
Naturligvis kan man aldrig helgardere sig mod ulykker. Det er en naturlov, at hvor der er aktivitet, er der også en risiko. Men vi vil gerne selv lægge niveau for, hvor stor en risiko, der er acceptabel. Og vi ved, at der kan gøres virkelig meget, dér hvor vi beslutter, at nu er risikoen for høj.
Når man sætter sig op i et fly, er det synligt, at her er der behov for en særdeles høj grad af sikkerhed. Derfor har sikkerheden altid haft højeste prioritet, og derfor er der så få ulykker i betragtning det enorme antal kilometer, der tilbagelægges.
I trafikken har vi oplevet, at dødstallene er faldet, selv om der er kommet flere biler på vejene. Det kan altså lade sig gøre at ændre udviklingen. Og man kan se, at kampagner rent faktisk virker.
Det er både et spørgsmål om viden og om holdninger. I dag har vi ingen tolerance overfor spritbilister, og fartdjævle mødes ikke længere med et skuldertræk.
Når det gælder højresvingsulykker er udgangspunktet for en forbedring klart tilstede. Erhvervets holdning er krystalklar ? alle vil bekæmpe disse ulykker. Spørgsmålet er så om der er tilstrækkelig viden hos aktørerne i trafikken. Her vil en god kampagne kunne gøre underværker.
-----