Fordobling af tysk vejskat
Tyske vognmænd afviser argumenter for forhøjelse af den tyske vejskat.
Flere miljøpolitikere har ifølge tysk presse luftet tanker om en fordobling af den tyske vejskat på lastvogne til et niveau omkring det schweiziske, fordi det nuværende afgiftsniveau ikke reducerer miljøbelastningen. Hvilket var et af de officielle hovedargumenter for indførelsen af vejskatten.
Den tyske vognmandsorganisation BGL er ikke overraskende alt andet end begejstret og har slæbt det tunge skyts frem.
BGL påpeger, at vejafgifter kun i begrænset omfang har indflydelse på valget af transportform. Fleksibilitet, kundevenlighed, forsyningssikkerhed og punktlighed er blot nogle af de kriterier, som ligger bag lastbilens succes.
De tyske vognmænd fremhæver, at den høje schweiziske vejafgift på lastvogne ikke har formået at reducere godsmængderne på lastvogne. Antallet af lastvogne i Alpe-transit er ganske vist faldet med 10 procent, men det skyldes først og fremmest at den tilladte totalvægt er øget fra 28 til 34 tons. Samtidig er jernbanens andel af godstrafikken gennem Alperne faldet fra 70 procent i 2000 til omkring 65 procent i 2004.
BGL advarer om, at en fordobling af vejafgiften vil være et grundskud mod ikke bare vognmandserhvervet, men hele tysk industri, og at et højt afgiftsniveau blot vil medvirke til at understøtte ineffektive transportløsninger på jernbanen.
-----