23948sdkhjf

Efterspørgsel på transportfolk

Det er ikke altid lige let at skaffe transportfolk til virksomhederne. Det er helt andre krav, der stilles til en speditør end til en kontorassistent. Derfor kræver det specialisering at finde frem til de rigtige folk. Og i øjeblikket er der en betydelig efterspørgsel på arbejdskraft.

- Vi har oplevet stor travlhed på dette område, og der er ikke noget, der tyder på, at det vil ændre sig foreløbig, snarere tværtimod siger direktør Erik Brinch-Nielsen, JobTeamDanmark, der i dag er landsdækkende på speditions-området og har hovedkontor i Esbjerg.

Således er man godt i gang med at udvide sin transportafdeling med endnu en speditør i Kolding (dækker Jylland og Fyn) og én i København, så man i alt sidder fem speditører til at varetage dette område hos JobTeamDanmark.

JobTeamDanmark har i det hele taget nok at se til i øjeblikket. Firmaet, der blev udnævnt til årets Gazelle-virksomhed i Ribe Amt af dagbladet Børsen sidste år, mærker, at det økonomiske opsving har fået fat.

Det betyder, at der er rift om de rigtige medarbejdere.

Tenna Bjerregård Larsen fra JobTeamDanmarks afdeling i København er blandt firmaets specialister inden for transport og er selv oprindelig uddannet speditør.

- Man kan næsten sige, at det kræver en speditør at ansætte en speditør. Transporterhvervet er jo præget af en hektisk hverdag med stor travlhed og mange bolde i luften. Hun ved, at det ikke er enhver, der kan bestride et job i den branche. Derfor skal hun hurtigt kunne se, hvem der har de rette kvalifikationer for at servicere kunderne effektivt.

Hun oplever, at medarbejderne inden for spedition er relativt svære at flytte. Og de bevæger sig helst fra det ene faste job til det andet.

- Desuden spiller det en rolle, at det er et relativ lille special-område, forklarer hun.

- Det betyder at ?alle kender alle?, så der er mange, der viger tilbage for at søge nyt job, selv om de måske kunne være interesseret i at sondere markedet. De vil ikke risikere, at ?jungletrommerne går? og det kommer frem, at de har søgt nyt job, hvis nu de ikke får jobbet, forklarer hun.

- Her kommer vi ind i billedet, fordi kandidaterne kan være fuldstændig anonyme i vores system. Det kan de være helt frem til den egentlige jobsamtale, og det er en betryggelse for mange, siger hun.

Klarer alle forberedelserne

For kunderne er fordelen, at de kan overlade det tidskrævende arbejde med ansøger-processen til JobTeamDanmark, samt at de får kandidater, der ikke søger aktivt på markedet. Derudover behøver de først at bruge kræfter på sagen, når det rette ansøgerfelt er på plads. Og JobTeamDanmark satser på at kunne arbejde hurtigt med sagerne.

- Det kræver, at vi har dygtige og specialiserede speditører, og det er netop vores styrke, siger Erik Brinch-Nielsen.

JobTeamDanmark blev grundlagt i 1997 under SejersenVikar, som siden hen blev solgt. Siden 1999 har firmaet været 100 pct. selvstændig med 18 ansatte på kontoret i Esbjerg. 1. maj 2002 åbnedes lokalafdeling i Grindsted med tre ansatte og 1. marts 2004 åbnede en lokalafdeling primært for spedition og lager i København med to ansatte. 1. marts åbnede JobTeamDanmark kontor i Kolding med 2 ansatte.

JobTeamDanmark er især aktiv inden for kontor, spedition, teknik, ufaglært og sundhedsområdet ? og har stor erfaring med vikarer og rekruttering. Virksomheden vil gerne vokse til en størrelse på omkring otte kontorer her i landet.

- Men vi går ikke efter vækst for enhver pris. Vi ønsker at sikre, at kvaliteten er i orden hele vejen igennem, siger Erik Brinch-Nielsen.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079